Romaissae Taouil (eigen foto, met toestemming)
Onderwijs

Marketing met een maatschappelijk aspect: Romaissae’s stage-ervaring bij Nieuwe Wending

Romaissae Taouil heeft interesse in marketing, maar niet zomaar marketing! Haar passie reikt verder dan alleen de gebruikelijke reclame en branding. "Ik zie marketing als een krachtig hulpmiddel om positieve veranderingen teweeg te brengen," legt ze enthousiast uit. "Mijn doel is om een verschil te maken in de maatschappij met marketingstrategieën die mensen aanzetten tot betekenisvolle gedragsverandering." In dit artikel vertelt ze over haar stage bij communicatiebureau Nieuwe Wending.

Hoi Romaissae, kun je jezelf kort kunnen voorstellen? 

"Ik ben Romaissae, 19 jaar oud en studeer Creative Business in Enschede. Mijn specialisatie ligt op het gebied van creatieve marketingconcepten. Momenteel loop ik stage bij Nieuwe Wending. Een bureau dat mensen en organisaties in beweging brengt." 

Hoe ben je bij Nieuwe Wending terechtgekomen? 

"Via mijn vader. Hij kent een van de oprichters. Ik verdiepte mij in het bedrijf en was direct enthousiast over het werk dat het bureau doet. Ik stuur een e-mail, ging op gesprek en ben uiteindelijk aangenomen. Zo ben ik hier beland." 

Wat sprak je het meeste aan binnen het bedrijf? 

"Het aspect van gedragsverandering in communicatie trok mijn aandacht. Ik vond psychologie altijd al interessant, maar wist niet zeker of ik er iets mee wilde doen. Maar toen ik ontdekte hoe dit binnen Nieuwe Wending werd toegepast, was ik er direct door geïntrigeerd." 

Wil je meer vertellen over gedragsverandering in communicatie? 

“Communicatie heeft altijd een doel. Zo zijn er bedrijven die ons aansporen hun product aan te schaffen en vertelt de overheid ons hoe je jouw woning kunt isoleren. Tussen het huidige gedrag en het doelgedrag zit nog een gat. De doelgroep doet namelijk nog niet wat jij wilt dat ze doet. Er moet dus een gedragsverandering plaatsvinden. Waar speel je dan op in? Wat zeg je tegen je doelgroep om ander gedrag te stimuleren? En welke factoren werken gedragsverandering tegen? Al deze vragen staan centraal binnen gedragsverandering.” 

Wat vind je zo boeiend aan gedragsverandering? 

"Het zien van tastbare resultaten van mijn werk is echt geweldig. Nieuwe Wending heeft veel kennis op dit gebied en werkt aan projecten die positief impact hebben op de samenleving. Marketing kun je op allerlei manieren inzetten. Je kunt ervoor zorgen dat mensen meer gaan kopen, maar je kunt mensen ook aansporen om te stoppen met roken of juist om hun woning te gaan isoleren. Bij Nieuwe Wending heb ik meerdere casussen voorbij zien komen waarbij gedragsverandering positieve impact heeft gehad. Het geeft me voldoening om te weten dat mijn werk een positieve bijdrage levert aan de wereld. 

Het team bestaat uit ervaren collega’s en collega’s die net uit de schoolbanken komen, wat voor een fijne dynamiek zorgt. Je voelt je gewaardeerd en er is aandacht voor ontwikkeling. Dat zorgt ervoor dat je als stagiaire fouten durft te maken.

Romaissae Taouil (eigen foto, met toestemming)
Creative Business-student Raomaissae Taouil over haar stage bij Nieuwe Wending

Wat zijn je werkzaamheden tijdens je stage? 

"Mijn taken zijn heel divers, wat juist goed is omdat het me de kans geeft om van alles te ontdekken. Ik werk voornamelijk mee aan de positionering van Nieuwe Wending. Het bedrijf heeft daar het afgelopen jaar veel aandacht aan besteed, ik mocht na de start van mijn stage meewerken en ik bracht daarin natuurlijk een frisse blik mee." 

Hoe verloopt het proces wanneer een klant met een vraagstuk bij jullie komt en in hoeverre speel jij daar een rol in? 

"Elk proces is anders. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met het startpunt van een project. Sommige opdrachtgevers hebben al veel onderzoek gedaan, terwijl over andere vraagstukken weinig tot geen informatie bekend is. Over het algemeen beginnen we met een voor-meting. We kijken dan naar de huidige situatie van een organisatie. Dit helpt om aan het eind van het project resultaat te meten. Daarna komt deskresearch en veldonderzoek.  Nieuwe Wending heeft natuurlijk al veel opdrachten gedaan binnen de maatschappelijke sector en daardoor een flinke kennisbank opgebouwd. Hier kijken we ook altijd in terug om te leren van eerdere projecten. We definiëren vervolgens de factoren die nieuw gedrag in de weg staan of juist stimuleren en kijken hoe we daarop kunnen inspelen. Op deze manier komen we tot een interventie. Deze voeren we uit, waarna de nameting volgt. Ik werk vooral mee aan verschillende fases binnen projecten. Het kan variëren van onderzoek doen tot aan het meedenken over een interventie” 

Hoe was je ervaring tijdens je sollicitatiegesprek en stageperiode? 

"Het sollicitatiegesprek verliep heel prettig. Ik voelde me direct welkom. Ik kreeg ook een cadeau bij de start van mijn stage. Dat vond ik zo attent van ze! Het team bestaat uit ervaren collega’s en collega’s die net uit de schoolbanken komen, wat voor een fijne dynamiek zorgt. Je voelt je gewaardeerd en er is aandacht voor ontwikkeling. Dat zorgt ervoor dat je als stagiaire fouten durft te maken.” 

Had je specifieke leerdoelen voor jezelf gesteld tijdens je stage? 

"Ja, ik wilde vooral werken aan mijn professionele communicatievaardigheden. Mijn begeleider heeft me hierin goed ondersteund en ik merk echt vooruitgang. Mijn andere leerdoel was om dieper in te gaan op de combinatie van communicatie en gedragsverandering. Ik was nieuwsgierig of ik dit in de praktijk ook daadwerkelijk interessant vond. Nu ik hiermee bezig ben geweest, kan ik zeggen dat dat zeker het geval is. Ik ben nog lang niet uitgeleerd op dit gebied. Bovendien ben ik erg blij dat ik de kans heb gekregen om na mijn stage te blijven en verder te leren in een parttimefunctie naast mijn studie." 

Heb je tips voor andere studenten die aan een stage beginnen? 

"Zeker! Grijp alle kansen aan om te leren en stel veel vragen. Het is ook prima om dingen te doen die je minder leuk vindt, want zo ontdek je dat dat niet bij je past. Probeer tijdens je stage zoveel mogelijk te doen, dat brengt je echt verder." 

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.

Gerelateerde artikelen

Saxion start met nieuwe, unieke interieur- en branding opleiding in Deventer Onderwijs

Saxion start nieuwe interieur- en branding opleiding: Interior Brand Identity

25 april 2024
Noa Lohuis en Babet Jansen Ondernemerschap

Hoe Noa en Babet hun passie voor hospitality bundelden: ‘We dachten: dit kunnen wij ook!’

24 april 2024
Apeldoorn - Hoofdlocatie Onderwijs

Saxion start drie nieuwe opleidingen in Apeldoorn