Studentenleven

Sam won de internationale Young Hotelier Summit: ‘Het was heel bijzonder’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Hotel Management-student Sam Schoemaker deed vorige week op digitale wijze mee met de Young Hotelier Summit in Lausanne en ontwikkelde samen met enkele internationale studenten een duurzaam concept waarbij tuinen worden geplaatst op hoteldaken. Het bleek uiteindelijk het winnende idee, wat haar een zeer waardevolle prijs oplevert. “Het was ook leuk om te zien hoeveel reacties ik achteraf heb gehad van studenten en medewerkers van Saxion.”

Hoi Sam, wat is de Young Hotelier Summit precies?

“De Online Young Hotelier Summit is een digitale bijeenkomst voor studenten en professionals binnen de hospitality. Verdeeld over vier dagen kwamen er enkele sprekers aan het woord, was er de kans om te netwerken en kon je mee doen aan een opdracht. Ik werd door een docent gevraagd me op te geven en van de vier door Saxion genomineerden studenten mocht ik, samen met medestudent Thom Sauerbier, uiteindelijk onze hogeschool vertegenwoordigen.”

Wat moest je precies doen?

“We werden ingedeeld in groepjes – mijne bestond uit een jongen uit Australië, twee meisjes uit Amerika en een meisje uit Vietnam – en samen moesten we voor opdrachtgever IHG Hotels & Resorts aan de slag met een duurzaam concept. Zij wilden meer doen met de duurzaamheidstrend, omdat millennials daar tegenwoordig ook heel erg naar kijken als ze gaan reizen.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Wat hebben jullie bedacht?

“Ons concept heette The Green on Height Project. Dat houdt in dat bij alle hotels die ze nu aan het bouwen zijn – dat zijn er zo’n 1815 – er tuinen op het dak komen. Dat zorgt voor minder CO2 en draagt bij aan de fysieke en mentale gezondheid van de gast, omdat bewezen is dat 20 minuten in de natuur zorgt voor 20% minder stress. We hebben gewonnen omdat het een uniek idee was en we heel veel onderzoek hebben gedaan naar de zichtbaarheid en de return on investment, waardoor het voor de jury makkelijk in te schatten was of ons idee rendabel is.”

Hoe was het om hieraan mee te doen?

“Het was heel bijzonder om, vooral in deze tijd, de kans te krijgen om te werken met mensen die niet uit Nederland komen of bij Saxion studeren. Het was allemaal heel professioneel georganiseerd, met een bepaald platform waarop je aan meetings kon deelnemen, spelletjes kon doen, updates kon delen en kon socializen. De livestream werd gepresenteerd door twee presentatrices voor een green screen. Het was leuk om te zien hoeveel moeite erin werd gestopt”

En toen wonnen jullie ook nog.

“Uiteindelijk moesten wij op de laatste dag als eerste ons concept presenteren en dat was wel spannend, want naast iedereen die aanwezig was op het congres, konden ook andere geïnteresseerden meekijken. Vervolgens keken we bekendmaking via de livestream, terwijl we met ons groepje in een Zoom-gesprek zaten, en hoorden we dat we gewonnen hadden. Iedereen begon te gillen, te schreeuwen en was helemaal over z’n toeren. We waren natuurlijk heel blij en het was ook leuk om te zien hoeveel reacties ik achteraf nog heb gehad van studenten en medewerkers van Saxion.”

Hoe kijk je terug op die dagen?

“Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet wist wat ik moest verwachten en mijn intentie was ook niet per se om te winnen, maar als je dan toch bezig bent met zo’n idee, is het toch wel heel leuk en ben ik in the end heel blij dat ik heb meegedaan. Ik heb veel geleerd en hele leuke mensen ontmoet, waarmee ik al afgesproken heb dat, als de coronamaatregelen ooit worden opgeheven, ze een keer naar Amsterdam komen. Bovendien kwam er uiteindelijk ook een leuke prijs bij kijken.”

Wat heb je precies gewonnen?

“We krijgen nu één-op-één-begeleiding van het managementteam van IHG, wat echt een op maat gemaakt programma wordt op basis van onze kwaliteiten. Zo mocht ik bijvoorbeeld een van de sprekers aanwijzen van het congres om daar een keer mee kan sparren. Heel stoer allemaal. En wie weet zijn ze onder de indruk en vind ik op deze manier wel een baan. Dat is natuurlijk afwachten.”

Is dat ook je ambitie?

“Ik zit nu in het derde jaar van de opleiding Hotel Management en mijn motto is tot nu toe eigenlijk een beetje: alles gebeurt zoals het moet gaan. Ik wil sowieso actief blijven in de hospitality, daar liggen wel echt mijn ambities. En uiteindelijk zie ik dan wel waar ik terecht kom.”

Iedereen begon te gillen, te schreeuwen en was helemaal over z’n toeren.

Hotel Management-student Sam Schoemaker over het moment waarop haar groep hoorde dat ze gewonnen hadden
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.