Fieldlab-CIM-web.jpg

Lectoren Circulaire Economie schrijven open brief aan informateur

Leestijd Minuten

Het lectorenplatform Circulaire Economie, waar ook Saxion-lector Timber Haaker in participeert, en stichting Het Groene Brein hebben een open brief geschreven aan informateur Herman Tjeenk Willink. Zij grijpen deze periode van kabinetsformatie aan om hun wensen kenbaar te maken om ondernemers te helpen met duurzame verdienmodellen. “Verduurzaming komt er niet door de overheidsplannen voor 2050, maar door de economische acties onder het nieuwe kabinet de komende jaren.”

Geachte heer Tjeenk Willink,

Een nieuwe, duurzame en circulaire economie komt niet uitsluitend tot stand door plannen voor 2050 te maken maar vooral door concrete besluiten van burgers, ondernemingen en overheid tot 2025. We moeten het samen nu doen. De komende regeerperiode 2021-2025 is cruciaal om Nederland op het spoor te zetten van een duurzame en circulaire economie. Wij willen dat die concrete acties expliciet onderdeel worden van het regeerakkoord.

Immers  we hebben geen beelden van smeltende ijskappen meer nodig om te zien wat klimaatverandering inhoudt, we ervaren in Nederland zelf dat het weer warmer en grilliger wordt. En we zien het zwerfafval overal als teken van verspilling. Daardoor is er momenteel draagvlak onder de bevolking omdat mensen zien dat nu iets doen minder kost voor henzelf en zeker voor hun kinderen dan de zaak op z'n beloop laten. Onderzoek onder kiezers laat zien dat duurzaamheid als aandachtspunt voor de politiek de laatste jaren gestegen is naar de top-drie. Ondernemersvereniging VNO-NCW en MKB-NL zijn op zoek naar een nieuw kompas waarmee bedrijven zich kunnen richten op duurzaamheid. En uit veel verkiezingsprogramma's spreekt een duidelijke brede duurzame ambitie.

De overheid zelf formuleerde doelstellingen zoals in 2016 het voornemen om de Nederlandse economie in 2050 volledig te laten draaien op herbruikbare grondstoffen. De wens tot actie is er: De Sociaal-Economische Raad (SER) stelde 2016: “De circulaire economie komt alleen in een versnelling als bedrijven rendabel kunnen ondernemen”. Begin 2021 stelde het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in de Integrale Circulaire Economie Rapportage (ICER) vast dat er meer drang en dwang nodig is om de duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren.

In hoog tempo biedt de technologische ontwikkeling nieuwe en betere oplossingen voor een duurzame economie. Logistieke vernieuwing helpt bedrijven in netwerken samen te werken. Het is van groot belang deze oplossingen ook in hoog tempo commercieel in de praktijk te brengen. Eerder dit jaar stelde het versnellingshuis Nederland Circulair (een samenwerkingsverband van het ministerie van IenW, VNO-NCW, MKB-Nederland, MVO Nederland en Het Groene Brein) al vast dat dat bedrijven die circulair willen ondernemen op belemmeringen stuiten. Het rapport Rode Draden (2021) signaleert dat dit vooral te maken heeft met ondernemerschap, de financiële context en het innovatieproces zelf.

Op grond hiervan en van ons praktijkonderzoek bepleiten wij het volgende uitgangspunt expliciet in het regeerakkoord op te nemen:

"Het kabinet onderkent het belang van de inzet van grote, middelgrote en kleine bedrijven voor de daadwerkelijke verduurzaming van de Nederlandse economie onder behoud van welvaart. Om te komen tot een snelle implementatie van nieuwe duurzame technologie stimuleert het kabinet de ontwikkeling van duurzame verdienmodellen. Hiertoe hanteert het de volgende vier aangrijpingspunten: generieke financiële impulsen, de voorbeeldfunctie van de overheid, Europese samenwerking en bevordering van praktijkgericht onderzoek."

Op die manier behouden wij hoogwaardige werkgelegenheid en ondernemerschap in Nederland en bereiden wij ons land economisch en ecologisch tijdig voor op de toekomst. De genoemde vier aangrijpingspunten worden in de bijlage verder uitgewerkt.

De werkgroep financiering van duurzame verdienmodellen maakt deel uit van het lectorenplatform Circulaire Economie en werkt nauw samen met Het Groene Brein. Deze onderzoeksgroep bundelt praktijkervaring met honderden bedrijfscasussen de afgelopen jaren bij grote ondernemingen maar vooral ook bij het MKB. Het Groene Brein is een kennisinstelling in 2012 begonnen op initiatief van een groep duurzame innovatieve bedrijven met als missie om wetenschappelijke kennis te helpen implementeren via nieuwe duurzame businessmodellen.

Namens Lectorenplatform Circulaire Economie, Stichting Het Groene Brein,

• Dr Timber Haaker, lector Businessmodellen bij Saxion Hogeschool,
  • Dr Pieter van der Hoeven, associate lector Finance bij Hogeschool Inholland,
  • Dr Maaike Lycklama à Nijeholt, lector Finance Hogeschool Rotterdam, en
  • Dr Taeke Tuinstra, docent-onderzoeker bij NHL Stenden Hogeschool.

Voor meer informatie en vragen kunt u terecht bij Pieter.vanderHoeven@inholland.nl of info@hetgroenebrein.nl