Interior.jpg
Onderwijs

Bekostiging voor Interior Design and Styling: ‘Toegankelijkheid is het grote toverwoord’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Ingrid van Engelshoven heeft donderdag besloten om de opleiding Interior Design and Styling bekostiging toe te kennen. Dit betekent dat de opleiding van de Jan des Bouvrie Academy vanaf studiejaar 2021-2022, zowel binnen als buiten Saxion, meer kan samenwerken én de opleiding toegankelijker wordt voor studiekiezers, omdat studenten aanzienlijk minder collegegeld betalen. “Er ligt een mooie toekomst in het verschiet”, aldus opleidingsmanager Yvonne Temmink.

“We zijn al 20 jaar heel hard bezig om hier een goede kunstopleiding neer te zetten”, vertelt een trotse Yvonne Temmink, opleidingsmanager van de Jan des Bouvrie Academy, die nu nog valt onder Saxion Next. “In 2019 zijn we bij de accreditatie met vlag en wimpel geslaagd en dat was voor ons de reden om deze aanvraag te doen. We beschouwen het als een groot compliment om onze opleiding in een bekostigde status voort te mogen zetten.”

Positief advies

De Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs beoordeelt of er voldoende interesse is voor de opleiding, of afgestudeerden de weg weten te vinden naar de arbeidsmarkt en of er geen vergelijkbare opleiding is waar studenten van weggetrokken worden. Op al die drie fronten gaf de commissie aan dat de opleiding goed scoort en dus brachten ze een positief advies uit aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Ingrid van Engelshoven.

Geen luchtkastelen

“We zijn ervan overtuigd dat we een unieke opleiding bieden”, legt Yvonne uit. “We zijn namelijk een kunstopleiding, maar wel een die toegepast is. We werken met vraagstukken uit de praktijk en onze studenten zijn echte ondernemers. We bouwen geen luchtkastelen, zeggen we altijd, want dat beeld bestaat nog wel eens over kunstopleidingen. Wij maken ontwerpen voor opdrachtgevers die gebruiksvriendelijk, technisch uitvoerbaar, innovatief en betaalbaar zijn. Daarmee voldoen we heel goed aan de vraag in de markt. Onze founding father Jan des Bouvrie, die in oktober helaas overleed, stelde ambacht heel erg centraal en zei altijd: verdiep je in je klant, dát is toegepast ontwerpen. We vinden het een eer om zijn gedachtegoed voort te zetten.”

Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat studenten vanaf komend studiejaar aanzienlijk minder collegegeld hoeven te betalen. Daardoor kunnen we in de toekomst bovendien een bredere en meer diverse populatie studiekiezers verwachten.

Yvonne Temmink
Opleidingsmanager Yvonne Temmink over de gevolgen van de bekostiging

Aanzienlijk minder collegegeld

De bekostiging is goed nieuws voor zowel de huidige als potentiële studenten van de opleiding. “Als particuliere opleiding is het collegegeld het enige inkomen dat je hebt, want je krijgt geen subsidie van de overheid. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat een meerendeel van de studenten vanaf komend studiejaar veel minder collegegeld hoeven te betalen voor onze opleiding. Daardoor kunnen we in de toekomst bovendien een bredere en meer diverse populatie studiekiezers verwachten. Dat willen we ook graag, want toegankelijkheid is voor ons het grote toverwoord.”

De waarde van het diploma verandert overigens niet. “Het heeft straks exact dezelfde waarde als een particulier diploma. Wat wel verschil maakt, is hoe je als opleiding bekend staat. Wij zijn destijds met vlag en wimpel geslaagd voor de accreditatie en dat is denk ik waarom wij nu zo’n goede naam hebben.”

Meer armslag

Maar ook voor Saxion zelf is het mooi nieuws. “Hiermee hebben we weer een echte kunstopleiding, waarmee je als hogeschool een groep studenten binnenhaalt die creativiteit hoog in het vaandel heeft. Bovendien kunnen zij nu bijvoorbeeld ook meedoen aan het Smart Solutions Semester en als je deze creatieve studenten laat samenwerken met studenten van bijvoorbeeld Bouwkunde of Verpleegkunde, krijg je een heel andere dynamiek. Ook buiten Saxion kunnen we door de bekostiging meer de samenwerking zoeken op het gebied van onderwijs en onderzoek. Het geeft ons gewoon veel meer armslag”, aldus Yvonne. “Dus er ligt een mooie toekomst in het verschiet.”

Wil jij ook innovatieve toepassingen ontwerpen voor echte opdrachtgevers?

Kom dan Interior Design and Styling studeren!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.