Kevin Spanninga WK BMX Challenge 2019 (Navadanet) topsport Saxion

Tweede BMX-wereldtitel voor Saxion-student Kevin Spanninga

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Kevin Spanninga (23), student Interior Design & Styling bij de Jan des Bouvrie academie van Saxion heeft afgelopen weekend op het WK BMX Challenge in België met succes zijn wereldtitel verdedigd. Hij werd wederom wereldkampioen in de categorie 17 tot 24 jaar. “Het is de kroon op een jaar heel hard werken…”

Wauw Kevin, gefeliciteerd met je tweede (!) wereldtitel!

“Dank je wel. Het voelt echt geweldig dat het is gelukt! Ik was en ben nog steeds helemaal door het dolle heen. Iedereen zegt altijd ‘Wereldkampioen worden is één, maar het blijven dat is een tweede’. En dat is ook echt zo. Natuurlijk is het wel wat je graag wilt. Dat nummertje pakken. Maar om eerlijk te zijn: ik had ook echt niet verwacht dat het me zou lukken. Niet na het jaar dat ik heb gehad…”

Wat is er afgelopen jaar allemaal gebeurd dan?

“Ik heb niet echt de optimale voorbereiding gehad. Zo ben ik van trainer gewisseld, ben ik een week goed ziek geweest van een keelontsteking, ben ik uit mijn team gezet en in een nieuw team opgenomen, kreeg ik tijdens een wedstrijd materiaalpech en moest ik om goed te presteren op school ook regelmatig een training laten vallen of inkorten. Ik wil namelijk ook mijn opleiding op een hoog niveau presteren.”

Kevin Spanninga BMX Challenge 2019 WK (Navadanet)

Kevin Spanninga (rechts), student Interior Design & Styling, wint voor de tweede keer het WK BMX Challenge in de categorie 17 tot 24 jaar.

Dat is erg ambitieus. Hoe heb je dat allemaal gefixt?

“Het is lastig om topsport met je studie te combineren. Maar met een goede tijdsplanning  en discipline kom je er wel. Streng zijn voor jezelf en je aan de planning houden en niet gaan winkelen of series kijken. Ik heb een gesprek met mijn studieloopbaanbegeleider gehad. Daardoor heb ik de keuze gemaakt om dit jaar echt eerst voor mijn opleiding te gaan. Toen ik de opdrachten voor mijn studie allemaal had afgerond was het begin juli, een week voor het Nederlands Kampioenschap. Daar werd ik tweede. Met mijn trainer Jelle van Gorkum heb ik besloten om het Europees Kampioenschap te skippen en alleen voor het WK eind juli te gaan. We maakten een plan van aanpak: na elke training reflecteren hoe het is gegaan. En dat heeft gewerkt.”

En hoe! Met maar een paar weken volledige training ben je wereldkampioen geworden!

Kevin lacht bescheiden. “Ja, dat klopt. Ik voelde me de hele dag tijdens het kampioenschap wel goed en dat bleek ook tijdens de finale. Het was ook heel tof dat het dit keer zo dicht bij huis was. Vorig jaar in Azerbeidzjan konden mijn ouders, zusje en vriendin er niet bij zijn. Dit keer wel. Dat was heel gaaf.”

En nu? Wat ga je nu doen?

“Dat is wel weer een twijfelgeval. Ik begin half augustus met mijn stage bij een architectenbureau in Delden en daarna mag ik afstuderen. Ik ben blanco het WK ingegaan en zou wel zien hoe het ging. Maar nu ik wereldkampioen ben geworden wil ik die titel natuurlijk graag weer verdedigen volgend jaar in de Verenigde Staten. Ik mag ook nog 1 keer uitkomen in mijn categorie, dus dat zou wel gaaf zijn. Het is daardoor wel weer een moeilijke keuze tussen mijn studie en BMX. Wat ik ga doen? Daar moet ik echt nog even over nadenken. Voor nu ga ik genieten van mijn titel en een paar weken vakantie .”

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!