BMX stock Pixabay.jpg
Studentenleven

BMX-wereldtitel voor Saxion-student Kevin Spanninga

Leestijd Minuten

Kevin Spanninga, student Interior Design & Styling bij de Jan des Bouvrie academie van Saxion is afgelopen week op het WK BMX Challenge in Azerbeidzjan wereldkampioen geworden. Hij deed dat in de categorie 17 tot 24 jaar. “Als je je dag niet hebt, dan heb je pech, maar dit was mijn dag…”

In alle races kwam de Saxion-student als eerste over de streep en dat lukte ook in het Azerbeidzjaanse Baku. Vorig jaar werd Kevin derde op het wereldkampioenschap in de Verenigde Staten en behaalde een bronzen medaille. Dit jaar lukte het hem om de gouden toppositie te halen. “Het was echt een supergevoel en we hebben die avond flink feest gevierd. Ook bij thuiskomst in mijn woonplaats Goor werd ik verrast met een feest door alle clubgenoten, vrienden en familie.”

Studie

Kevin crosst bij het Haaksbergse DVO en daar traint hij normaal gesproken ook als hij niet bezig is met zijn studie. “Het is heel makkelijk te combineren: ik train voornamelijk ’s avonds. Daarnaast heb ik een topsportregeling en is het met de gemiddeld twee lesdagen per week goed te doen. Zelfs nu ik stage loop is het heel fijn dat het bedrijf waar ik ben heel flexibel omgaat met mijn sport en dat ik nu dus wel naar het wereldkampioenschap kon.”

Het is heel makkelijk te combineren: ik train voornamelijk ’s avonds. Daarnaast heb ik een topsportregeling...

En nu?

Normaal gesproken zit het seizoen er na het wereldkampioenschap op. Maar dit jaar zit het net even anders. Kevin: “Vanwege de warmte in het organiserende land vond het WK eerder plaats dan anders. Ik heb nu nog een NK en EK voor de boeg. En ook daar ga ik natuurlijk weer voor een eerste plek.”

Check de video!

We hebben Kevin natuurlijk ook nog even opgezocht op de BMX baan. Nieuwsgierig? Check de video!