Mandy loopt stage bij de politie

Stagiair Mandy heeft van jongs af aan al interesse in het politiewerk

Meelopen als volwaardig medewerker bij de politie? Mandy Weghorst, student Sociaal-Juridische Dienstverlening, kan er alles over vertellen. Ze loopt stage bij het basisteam Twente-Noord in Almelo als Intake & Service medewerker en komt dagelijks met veel diverse mensen in contact. “Ik heb ontzettend veel mensenkennis opgedaan het afgelopen jaar.”

Door: Babette de Leeuw

Hi Mandy, waar loop je stage en hoe ben je daar terecht gekomen?

“Ik loop stage bij de politie in Almelo, ook wel basisteam Twente-Noord genoemd. Mijn vader is daar leidinggevende bij de afdeling Intake & Service en hij was erg enthousiast geworden door mijn verhalen over de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD). Hij kwam met het idee om een stageplek te creëren bij het politiebureau in Almelo en inmiddels heeft de leiding van het basisteam zelfs besloten om een vaste stageplek aan te bieden. Op die manier ben ik dus aan deze stageplek gekomen.”

Waarom wilde je graag bij de politie stagelopen?

“Al van jongs af aan ben ik geïnteresseerd in het vak en nog steeds ben ik van plan om in de toekomst te gaan solliciteren bij de politie. De vakken die ik de afgelopen jaren tijdens mijn opleiding heb gehad, gingen bijna niet in op het strafrecht, wat ik erg jammer vond. Mijn doel was dan ook om een stage te kiezen waar ik veel met het strafrecht te maken zou hebben. Een ander voordeel aan deze stage, waar ik later nog veel profijt van heb, is het beter leren kennen van de organisatie binnen de politie.”

Wat mag je allemaal doen?

“Ik doe nagenoeg alle werkzaamheden van een medewerker intake en service. Zo sta ik onder andere mensen te woord aan de balie. Mijn werkzaamheden zijn verder het doorverwijzen van mensen naar andere instanties als Slachtofferhulp, het Juridisch Loket of de gemeente; het bemiddelen bij familie- en burenruzies, conflicten tussen burgers en schadeafhandeling bij vernielingen of ongevallen én het voeren van intakegesprekken, waarbij ik de situatie in kaart moet brengen en moet beoordelen of sprake is van een strafbaar feit.”

Sociaal Juridische Dienstverlening-student Mandy over haar werk als stagiair bij de politie

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Dat is de diversiteit van de werkzaamheden, want geen dag is hier hetzelfde. Zo sta ik onder andere mensen te woord die verward zijn. Mijn allereerste gesprek was met een man die zichzelf kwam melden, omdat hij iemand vermoord zou hebben. Later bleek dat meneer regelmatig waanideeën heeft en geregeld met dat verhaal op een politiebureau komt. Daarnaast krijg ik heel veel heftige verhalen te horen. Ik kan dan een luisterend oor zijn, advies geven en hulp bieden als die mogelijkheid er is. Ondanks dat dit soort situaties soms best heftig zijn, haal ik er wel veel waardering uit. Ook mag ik naast dit soort werkzaamheden af en toe met collega’s mee de straat op. Bijvoorbeeld tijdens een noodhulp of een bezoek in de wijk met de wijkagent.”

Wat hoop je te leren?

“Ik heb ontzettend veel mensenkennis opgedaan het afgelopen jaar. Ik ben met heel veel verschillende soorten mensen in aanraking gekomen. Van mensen die een probleem hadden met de buurman of buurvrouw tot mensen die het leven niet meer zagen zitten. In iedere situatie dien ik mezelf weer anders op te stellen. Zo werk je de ene keer als een soort maatschappelijk werker en de andere keer als een handhaver. In het begin vond ik het nog best spannend om mensen aan te spreken op hun gedrag. Maar hoe vaker ik geconfronteerd werd met dit soort situaties, des te makkelijker ik zaken kon afhandelen.”

Heb je al veel spannende situaties meegemaakt?

“Genoeg! En eigenlijk raak ik er niet over uitgepraat, haha. Een voorbeeld is dat er een aantal maanden geleden een man aan de balie kwam, die kampte met een drank- en drugsverslaving. De man had naar eigen zeggen hulp nodig, aangezien hij de regels had overtreden bij de verslavingskliniek en hij hierdoor niet meer welkom was voor die dag. Na het een en ander te hebben uitgelegd en te hebben aangegeven dat wij hem als politie zijnde niet konden helpen, draaide hij door. Hij werd agressief, begon te schreeuwen en hij begon mij meerdere keren te beledigen. Nadat ik hem een aantal keer gewaarschuwd had en daar niets op uit deed, heb ik hem de deur gewezen en is hij weggegaan. Ik vond deze situatie best wel spannend, omdat ik niet kon inschatten hoe meneer zou reageren en of hij geweld tegen mij zou gebruiken.”

Heb je tips voor studenten die nog een stage moeten vinden?

“Wil je een leuke, uitdagende stage, waarbij geen enkele dag hetzelfde is, waarbij je mensen kunt helpen en waarbij je aan alle competenties van de opleiding SJD kan werken? Kies dan een stage bij de politie!”

Wil jij net als Mandy ook een rechtvaardige en kritische professional worden?

Kies dan voor Sociaal-Juridische Dienstverlening!