working.jpg
Organisatie

Versnellingsplan - Onderwijsinnovatie met ICT

Leestijd Minuten

Ook binnen het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT is er afgelopen tijd veel gebeurd. Vanuit de 3 verschillende zones waaraan Saxion deelneemt een update:

Zone Flexibilisering van het onderwijs:

Uitgangspunt bij de verschillende activiteiten binnen de zone Flexibilisering van het onderwijs zijn de vier studentroutes zoals door de zone zijn geformuleerd (zie https://versnellingsplan.nl/zones/flexibilisering/). Elke route biedt kansen en uitdagingen om het onderwijs voor studenten (verder) te flexibiliseren. Binnen de verschillende werkgroepen worden onderdelen hiervan verder in kaart gebracht.

Recentelijk is de publicatie ‘impact van flexibele studentroutes op kwaliteitszorg’ verschenen (zie https://versnellingsplan.nl/publicatie/impact-van-flexibele-studentroutes-op-kwaliteitszorg/) waarin de mogelijkheden van de routes in relatie met de huidige wet- en regelgeving zijn onderzocht. In de publicatie wordt onder andere ingegaan op wie de waarde van het diploma bepaalt als een student volgens de studentroute eigen diploma studeert. In combinatie met de eerdere publicatie over de “Impact van flexibele studentroutes op onderwijslogistiek” kunnen er logische en samenhangende beslissingen worden genomen ten aanzien van de vormgeving en implementatie van één of meerdere studentroutes.

Daarnaast wordt op dit moment geïnventariseerd welke trends en ontwikkelingen er zijn rondom studentbehoeften ten aanzien van flexibilisering. Wat weten we uit recente onderzoeken en evaluaties met studenten over de specifieke behoefte en welke verwachtingen hebben studenten als het gaat om flexibilisering van het onderwijs. En als er nog (relatief) weinig bekend is, wat zijn handige middelen om deze inzichten snel te verkrijgen?

Tot slot wordt (zeer waarschijnlijk) na de zomervakantie gestart met een pilot microcredentials, waaraan verschillende hogescholen en universiteiten deel gaan nemen. Het streven is om in de eerste maanden van de pilot (dat loopt tot 2023) te starten met kennisdeling over microcredentials en de instellingen voor te bereiden op het aanbieden van microcredentials. In de komende periode wordt de website daarover verder aangevuld: https://versnellingsplan.nl/microcredentials/

Vragen over deze zone? Neem contact op met Tjark Huizinga

Zone Docentprofessionalisering:

De zone ‘Faciliteren en professionaliseren van docenten’ heeft in de afgelopen tijd diverse materialen ontwikkeld die bruikbaar zijn in alle hoger onderwijsonderwijsinstellingen. Ze zijn deels direct gericht op het professionaliseren van docenten, deels gericht op de organisatie als geheel.

Breng de organisatie in beweging. Hoe kan de organisatie docenten optimaal faciliteren? Om hierover binnen de instelling het gesprek te voeren hebben we de integrale ICT-bewegingssensor ontwikkeld. Het is een gespreksinstrument dat bestaat uit vier inhoudelijke pijlers: ‘visie en beleid’, ‘leiderschap’, ‘professionalisering’ en ‘ICT-infrastructuur’. Ga binnen de instelling het gesprek aan met verschillende stakeholders over de rol van de organisatie bij effectieve docentprofessionalisering! En: vergeet niet dit gesprek ook mét docenten te voeren, en niet alleen óver hen. En DOE vervolgens ook iets met de informatie die deze gesprekken oplevert.

Weten wat werkt. Daarnaast pleit de zone voor evidence-informed professionaliseringsactiviteiten. Samen met het iXperium/Centre of Expertise zijn Bouwstenen voor effectieve docentprofessionalisering ontwikkeld, inclusief een toolkit die helpt bij het in kaart brengen van de huidige professionaliseringsaanpak en het doen van praktische verbetersuggesties voor de toekomst. Sluiten de vorm en de inhoud van de professionalisering bijvoorbeeld wel genoeg aan op de persoonlijke behoeftes en interesses van docenten ten aanzien van wat en hoe zij willen leren? Wordt er rekening gehouden met hun voorkennis en de kernopvattingen over wat goed onderwijs en docentschap inhoudt?

Proeftuinen. Geef ruimte om te leren en te experimenteren. Jezelf ontwikkelen kost tijd. Agendatijd en doorlooptijd. Erkenning en waardering van professionele ontwikkeling moet vanzelfsprekend zijn, in hbo en in wo. Het is ook van belang dat er ruimte wordt geboden om nieuw onderwijs te ontwikkelen en om te experimenteren in de reguliere onderwijspraktijk. Vanuit de zone dragen we daaraan bij door middel van onze proeftuinen. Inmiddels zijn vier proeftuinen rond blended onderwijs, digitale peerfeedback, learning analytics en formatief toetsen ontwikkeld en uitgevoerd in de praktijk. Voor iedere proeftuin is een werkpakket beschikbaar inclusief opzet, uitleg, animatie, placemat en instructiemateriaal. Alle hoger onderwijsinstellingen in Nederland zijn vrij om deze werkpakketten naar eigen inzicht aan te passen, in te zetten en te koppelen aan de eigen technologie die beschikbaar is. Kortom, geef zowel de ICT-coaches, onderwijskundige adviseurs als docenten tijd en ruimte om te experimenteren.

Verder wordt er momenteel nog gewerkt aan de volgende onderwerpen:

  • Beschrijving van docentcompetenties ‘onderwijsinnovatie met ICT’ (ook m.b.t. de BDB en BKO), waarbij de verbinding is gezocht met de zone Human Capital;
  • Profiel Onderwijskundig ICT-professional;
  • Mogelijkheden voor het verbeteren van landelijke kennisontwikkeling.

De zone organiseert 29 en 30 juni een werkconferentie met korte werk- en flitssessie waaraan docenten, ict-coaches, onderwijskundig advieurs, curriculumontwikkelaars kunnen meedoen om kennis te maken met producten en/of input te leveren aan de verdere ontwikkelingen. Kijk op werkconferentie onderwijskundige ict-professionals

Vragen over deze zone? Neem contract op met Christine Kemmeren c.m.kemmeren@saxion.nl

Zone Human Capital:

Vanuit de zone Human Capital zijn er afgelopen maand twee tools online gekomen die je helpen om je onderwijs af te stemmen op het benodigd human capital van morgen.

  • Hoe vertaalt digitalisering van de arbeidsmarkt zich naar onderwijs? Hoe houdt je je opleiding up-to-date met betrekking tot arbeidsmarktanalyses? En hoe weet je welke vaardigheden in de toekomst belangrijk worden? Bekijk dan de weg die informatie aflegt van externe partijen naar het onderwijs in de “Roadmap op weg met digitalisering”. Ook vind je hier ter inspiratie een overzicht van enkele partijen die zich hiermee bezig houden, denk aan de NL AI Coalitie, SER of TNO. Vragen? Neem contact op met David Otten
  • Hoe start je een hybride leeromgeving op? Hoe richt je een samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven in? Wat is belangrijk in de samenwerking? Hoe kan het onderwijskundig ontwerp eruit zien? Welke activiteiten of rollen zijn onmisbaar? In de tool Opstarten hybride leeromgevingen vind je 39 aanbevelingen voor de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven en 15 praktijkvoorbeelden, geclusterd op de volgende onderwerpen: > Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven > Onderwijskundig ontwerp > Financiering > Facilitaire organisatie > Activiteiten in de hybride leeromgeving Gebruik deze aanbevelingen om je eigen samenwerking op te starten of nauwer samen te werken. Voor vragen kun je contact opnemen met Lonneke Brands

Daarnaast zijn er allerlei ontwikkelingen binnen de zone, die nog (net) niet in het stadium zijn om naar buiten gebracht te worden. Zo wordt er hard gewerkt aan een Digitale Competentie Peiler, om digitale competenties te verweven in het curriculum. Ook worden er proeftuinen gestart om bestaande hybride leeromgevingen die werken aan digitaliseringsvraagstukken of nieuwe digitale technologieën te helpen versnellen in het oplossen van een probleem waar zij tegenaan lopen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een proeftuin op het gebied van:

  • Het onderwijskundig ontwerp van een hybride leeromgeving
  • Samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven
  • Opschaling / verduurzaming

Gerelateerde artikelen

Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs

21 juni 2023
Blendy lancering afbeelding.jpeg Organisatie

Lancering nieuwe versie van Blendy: dé website voor interactieve werkvormen