Tom.jpg
Studentenleven

Tom vond zonder vacature een stage bij de KNVB: ‘Denk goed na over wie je al kent’

Bestuurskunde-student Tom Leussink was op zoek naar een stage en kwam via zijn scheidsrechtersloopbaan in contact met iemand van de KNVB. Onder het genot van een biertje regelde hij een opdracht en daar is hij als voetbalgek heel blij mee. “Dat ik voetbal heb kunnen koppelen aan deze opleiding, had ik niet verwacht.”

Hoi Tom, hoe ben je bij de KNVB terecht gekomen?

“Ik ben zelf scheidsrechter bij de KNVB en in die hoedanigheid ook voorzitter van de jeugdcommissie van Scheidsrechtersvereniging Enschede & Omstreken. Dan kom je ook wel eens bij het federatieoverleg van de voetbalverenigingen in Enschede en daar ben ik, onder het genot van een biertje, in gesprek geraakt met een verenigingsadviseur van de KNVB voor de regio Twente/Achterhoek. Toen heb ik eigenlijk gelijk gevraagd of ik daar geen stage kon lopen. We zijn toen gelijk in gesprek gegaan en het paste mooi.”

Wat doe je daar precies?

“Ik heb een mooie opdracht gekregen waar ik me op heb toegespitst. Er is namelijk een aantal verenigingen in die regio die meer dan 1000 leden hebben en voor hun is het niet altijd effectief om ook bij de federatieoverleggen te zitten met alle kleine clubs. Die hebben namelijk heel andere problemen. Gekscherend gezegd lopen die er vooral tegenaan wie de lijnen moet kalken en bij de grote clubs gaat dat vaak over hoe je draagvlak creëert en je je vrijwilligers aan je bindt. De vraag was dus of wij niet een bijeenkomst konden organiseren voor deze zogheten 1000+-clubs, niet ter vervanging, maar als aanvulling op de reguliere federatieoverleggen. En die ga ik dus organiseren. Maandag 7 juni is de eerste, voor verenigingen rondom Arnhem en Nijmegen, en woensdag 9 juni komen we samen met de verenigingen uit Twente en de Achterhoek. En dan zit mijn stage er alweer op. Al gaan we dan natuurlijk nog wel evalueren.”

Werk je ook nog mee aan andere taken?

“Ja, ik werk mee met het team Verenigingsadvies van de regio Noord-Oost, in Zwolle. Ik zit bij het wekelijks overleg en word ook actief naar mijn mening gevraagd, ook vanuit mijn rol als scheidsrechter. Omdat ze verwachten dat er binnenkort een scheidsrechterstekort zal ontstaan, hebben ze mij gevraagd daarover mee te denken.”

Leussink.jpeg
Bestuurskunde-student Tom Leussink adviseert studenten niet alleen te kijken naar wat er al is

Wat vind je zo leuk aan deze stage?

“Naast m’n collega’s, werk ik vooral met vrijwilligers van de verschillende verenigingen en de sfeer die in de kantine van zo’n amateurclub hangt, hangt eigenlijk ook binnen de KNVB zelf. Dat ik voetbal heb kunnen koppelen aan mijn opleiding Bestuurskunde, had ik niet verwacht en ik ben blij dat ik echt een stage mag lopen waar ik gelukkig van wordt, Het is interessant én het gaat over voetbal, dus ik vind het fantastisch om mee bezig te zijn.”

Is dit iets waar je later in door wil?

“Dat weet ik eigenlijk nog niet. Ik wil wel graag in de sport blijven werken, maar ik heb niet heel veel interesse in de pure bestuurskunde. Wat misschien raar klinkt, als je die opleiding volgt. Ik doe verder zoveel leuke dingen en dat is ook de drijfveer die ik heb: ik moet het leuk vinden, anders lukt het me niet om er heel veel energie in te steken. Natuurlijk zijn er altijd momenten dat je dingen moet doen die je minder leuk vindt, maar die je gewoon moet doen, maar ik ben altijd op zoek naar dat hogere doel. Vandaar dat ik ook zoveel dingen ernaast doe: ik fluit voetbalwedstrijden, breng lease-auto’s rond bij Fleetport en ben veel met animatie bezig.”

Heb je nog tips voor studenten die ook een mooie stage willen vinden?

“Het klinkt misschien wel cliché, maar ik was zelf best wel lang vergeten om te kijken wie er in mijn netwerk zat. Die tip zou ik dus wel willen geven: denk goed na over wie je al kent. Je hoeft ook niet een stage te kiezen die iedereen al gekozen heeft. Ik ben zo’n beetje de eerste Bestuurskunde-student die stageloopt bij de KNVB. Er was ook geen vacature voor en daarom hebben ze ook gezegd: kijk maar wat je wil gaan doen. Maak je dus geen zorgen of het wel past bij je opleiding. Als je iets leuk vindt, probeer een haakje te vinden en ga het gewoon doen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.