0 (1).jpeg
Studentenleven

Saxion-student Tom was het thuiszitten zat en draait nu muziek vanaf het dak

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Wat doe je als entertainer als vanwege het coronavirus al je feesten gecanceld worden? Juist, dan klim je op het dak en draai je daar je plaatjes! Bestuurskunde-student Tom Leussink werd gek van het thuiszitten en verblijdde zijn buurtbewoners de afgelopen weken al twee keer met een spetterende muziekshow.

Hoi Tom, hoe kwam je op dit idee?

“Ik werk bij een entertainmentbureau dat dj-shows verzorgt op onder meer bruiloften en personeelsfeesten en door de coronacrisis is alles tot 1 juni gecanceld. Dan zit je in één keer thuis. Ik heb hier mijn eigen apparatuur staan en dacht op een gegeven moment: ik wil iets doen. Ik werd langzaamaan helemaal gek van het thuiszitten en zag eerder al filmpjes voorbijkomen van mensen die yogalessen gaven vanaf het dak of dj’s die rooftop party’s organiseerden. Toen dacht ik: dat zijn dingen die ik ook graag wil doen. Ik wilde iets doen voor de mensen, de hort op, mensen entertainen.”

En dan klim je op het dak..

"Ja, twee weken geleden heb ik bij iedereen een briefje in de brievenbus gedaan: ‘Zondag wordt het mooi weer, dus ga tussen 15.00 en 17.00 in de tuin zitten met een drankje en dan zal ik jullie vanaf het dak van muziek voorzien. Je mag me bellen, smsen en WhatsAppen voor verzoeknummertjes.’ En toen ben ik er gaan staan.”

Wat waren de reacties?

“Ik heb heel veel positieve reacties gekregen. Ik heb het live uitgezonden op mijn Facebook-pagina en daar kwamen zoveel leuke reacties op dat ik het afgelopen weekend weer heb gedaan. Ik heb zelfs een reactie gehad van de zoon van de achterburen, die in Australië aan het werk is en aan het meeluisteren was. Ook vrienden uit Engeland en mensen op Tenerife keken mee. Ik woon in een buurt waar de mensen niet heel veel contact met elkaar hebben, maar toen ik een keer ‘Laat je horen!’ riep, zag ik allemaal handen boven de tuinen uitsteken. En toen ik stopte, kreeg ik luid applaus. Echt geweldig.”

Je ziet nu veel initiatieven ontstaan waarvan ik het echt mooi zou vinden als we die behouden voor de samenleving. Dingen die mensen bij elkaar brengen. Waarom doen we die alleen nu?

Tom over de verschillende corona-initiatieven die de laatste tijd uit de grond schieten

Hoe voelde dat?

“Dat is hetzelfde gevoel als dat je normaal op een feestje draait en je het laatste nummer hebt gespeeld. Dan komen de mensen naar je toe, zijn ze blij en vinden ze het geweldig wat je hebt gedaan. Het geeft echt een kick dat je weet dat je mensen hebt kunnen helpen. Iedereen moet thuis zitten en genoeg mensen worden daar gek van. Op deze manier hadden we toch even contact met elkaar en dat maakte het heel speciaal voor mij, maar ook voor mijn buren. Dit is ook een beetje waarom ik dit soort dingen nooit als ZZP’er zou doen, omdat ik totaal niet gemotiveerd word door geld. Ik sta kosteloos op dat dak omdat ik het gewoon geweldig vind om te doen.”

Wat kunnen je buren en de mensen die je op Facebook willen bekijken de komende tijd nog verwachten?

“Ik heb het nu twee keer gedaan en kreeg veel reacties van mensen die aangaven er de volgende keer weer bij te zijn, dus als het komend weekend mooi weer wordt, ga ik zeker weer het dak op. Ik denk dat het wel een vervolg krijgt.”

Ga je er ook mee door als alle coronamaatregelen weer ingetrokken worden?

“Dat is wel het leuke: je ziet nu veel initiatieven ontstaan waarvan ik het echt mooi zou vinden als we die behouden voor de samenleving. Daar komt dan misschien een beetje de bestuurskundige in me naar boven. Dit zijn echt dingen die mensen bij elkaar brengen. Waarom doen we dit soort dingen alleen nu? Maar om dit elke week te doen kost veel tijd en het is ook een behoorlijk risico om elke keer de apparatuur op het dak te tillen. Het is voor nu heel leuk en ik kijk wel wanneer ik er mee stop. Ik weet ook niet wanneer we weer de deur uit kunnen: dat ligt niet in mijn handen. Tot die tijd moet ik maar doen wat ik kan en er het beste van maken.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.