Saxion Campsite was het online platform voor de introductieweek
Studentenleven

De Saxion intro 2021 zit er weer op

Leestijd Minuten

Studenten hebben kennisgemaakt met hun jaargenoten, klasgenoten en wellicht ook al met hun huisgenoten in een (nieuwe?) studentenstad. Helaas was het grootste gedeelte van het programma online, maar ook dat mocht de pret niet drukken. We blikken graag nog even met je terug op de introductieweek!

De introductieweek bestaat bij Saxion uit een opleidingsgedeelte, verzorgd door de academie en/of studievereniging waar de gekozen opleiding onder valt. Daar wordt de week altijd mee afgetrapt. En sommigen gingen inderdaad met de voetjes van de vloer.

Zo ging de Academie Mens en Maatschappij naar het Rutbeek in Enschede voor wat (mocht je nog een nieuw galgjewoord zoeken, nu even opletten) luchtkussenfrivoliteiten. De Academie Creatieve Technologie in Enschede dook de lokale bioscoop in en liet studenten virale TikToks maken. Nou ja, in elk geval een poging doen tot…

Maar niet alleen in Enschede was er genoeg te doen. De Deventer tak van de Academie Creatieve Technologie streek neer in Bussloo voor een zeepkistenrace en een eigen versie van Expeditie Robinson. Life Science Engineering & Design was her en der in Deventer gespot tijdens een spellenroute en een afzakkertje bij DAVO bierbrouwerij. In Apeldoorn werd er onder meer gevlogen met drones (Welkom bij Saxion in Apeldoorn Integrale Veiligheidskunde studenten!).

Saxion Campsite

Na de opleidingsintroductie is het traditiegetrouw tijd voor een algemenere intro. Studenten maakten in het Saxion XR Lab een Saxion Campsite, ofwel online festiviteitenterrein waar onder meer allerlei toffe activiteiten via livestream te zien waren. Veel van de deelnemende studenten maakten er vanachter hun laptop een feestje van. Een deel van de eerstejaars had geluk: als je je tijdig had aangemeld mocht je fysiek bij optredens aanwezig zijn. Bij een concert van The Dirty Daddies in Deventer bijvoorbeeld.

Wist je dat de inhoud van deze festiviteiten ook weer voor een deel zijn bedacht door Saxion-studenten? Barbara Meurs studeert Fashion & Textile Technologies, maar nam afgelopen zomer een rol in het organiserende online team van de Saxion introductie op zich. “Ik volg ook nog een Honours Programme in projectmanagement en het was gaaf om te zien wat je in theorie leert ook daadwerkelijk in de praktijk toepast.”

Barbera regisseerde tijdens de livestream de plek waar iemand moest staan, stuurde cameramannen aan en liep met alle betrokkenen het script door. “Het was een topervaring! Jammer dat de introductie maar een week duurde…”