FTT studenten ontwerpen outfit Volt Kamerleden voor Prinsjesdag 2021
Persbericht

Prinsjesdag is dit jaar voor Fashion and Textile Technologies-studenten van hogeschool Saxion extra bijzonder

Leestijd Minuten

Wat begon met een simpele oproep van Volt-Kamerlid Nilüfer Gündogan op Twitter, is in een paar weken tijd uitgegroeid tot een omvangrijk project. Zes studenten van de opleiding Fashion and Textile Technologies ontwierpen duurzame outfits voor de drie kamerleden van Volt, die deze vandaag op Prinsjesdag zullen dragen tijdens de traditionele troonrede.

‘Voor Prinsjesdag willen mijn fractiegenoten en ik graag een outfit dragen van studenten van modeopleiding of collectief van jonge ontwerpers. (…) Kan iemand ons verder helpen?’ Met deze tweet roept Tweede Kamerlid Nilüfer Gündogan van Volt eind juni de hulp in van haar Twitter-volgers. Via een Saxion-medewerker komt de oproep terecht bij Jan-Chris Hullegie, hoofddocent van de opleiding Fashion and Textiles Technologies, die niet lang na hoeft te denken over deze vraag. Hij legt contact met Volt en als blijkt dat ook de partij enthousiast is, verzamelt hij een team van studenten en alumni die wel open staan voor een extra uitdaging. “Bij onze opleiding proberen we altijd zoveel mogelijk met het werkveld samen te werken”, legt Jan-Chris uit waarom hij zo enthousiast werd van de oproep. “Maar in dit geval draaien ze een écht project, met échte klanten, die elk hun eigen behoeften hebben. En bovendien met zeer krappe deadlines. Maar dat wisten we van tevoren en dat zeggen ze ook allemaal: ze realiseren zich wel dat ze écht iets moeten opleveren. Dat veroorzaakt veel druk, maar is natuurlijk ook heel erg tof.”

Eigen design

De zes (oud-)studenten hebben in de zomermaanden regelmatig contact met de Volt-fractie, die bestaat uit Laurens Dassen, Nilüfer Gündogan en Marieke Koekkoek. Kennismaken, de eisen bespreken, passessies: meerdere keren wordt er een Teams-vergadering belegd of rijden de studenten naar Den Haag. “Het verschilde echt per persoon wat de wensen waren”, vertelt student Steven. “Waar de één een wat meer over the top outfit wilde, wilde de ander het weer liever casual houden.”

“De eisen van Marieke waren inderdaad totaal anders dan die van Nilüfer”, vult student Sarah aan. “Welke kleur draag je vaker en staat je mooi? Durf je een statement te maken of doe je dat liever niet? Allemaal dingen waar ze over na moesten denken. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat ze de kleding vaker kunnen dragen.” Steven: “Het overkoepelende idee was in ieder geval om zo duurzaam mogelijk te werk te gaan.”

Gerecyclede stoffen

Een belangrijke voorwaarde vanuit de Volt-fractie is dat de outfits duurzaam worden ontworpen. En dus gebruiken de studenten veelal gerecyclede stoffen, die geproduceerd zijn in Nederland. “Zowel voor het buitenste materiaal, als voor de voering en de knopen,” licht Steven toe. “En we proberen natuurlijk zo min mogelijk afval over te houden, bijvoorbeeld door het restafval te gebruiken voor tassen maar zero waste is eigenlijk niet mogelijk.”