Beeld nieuwsitem CVD.jpg
Corporate

Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) van start

Leestijd Minuten

In Apeldoorn vond 15 oktober de bestuurlijke start van het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) plaats. In het bijzijn van Lodewijk Asscher, aanjager van het centrum, gaf collegevoorzitter Anka Mulder samen met collega-bestuurders van de partners het startsignaal voor de opening. In het CVD bundelen kennisinstellingen, bedrijven en overheid hun krachten om vraagstukken rond digitalisering en veiligheid op te pakken. Het centrum is een initiatief van de Politieacademie, Universiteit Twente, gemeente Apeldoorn en hogeschool Saxion wordt een toonaangevend kenniscentrum in Nederland rondom een veilige digitale samenleving.

Tijdens de opening interviewde dagvoorzitter Ineke van Oldeniel (Saxion) verschillende lectoren over hun kijk op voor het kenniscentrum relevante thema’s. Ook was er een live verbinding met de Hackaton "Ondermijning in het buitengebied". En bestuurders van de verschillende samenwerkende partners gaven een toelichting op het belang van het CVD en de bijdrage van hun organisatie hieraan.

“Digitale veiligheid is vaak nog een abstract onderwerp. In Apeldoorn geven we daar met dit centrum handen en voeten aan. De stad als magneet voor veiligheid. Waar we professionals bijscholen, kennis uit onderzoek toepassen en waar straks honderden, misschien wel duizenden studenten rondlopen. Daar ben ik trots op.”

Anka Mulder
Anka Mulder, lichtte toe waarom het CVD belangrijk is voor Saxion

Broedplaats voor kennis en kunde over digitale veiligheid

Big data, the internet of things, artificial intelligence: digitalisering brengt ongekende kansen. Maar de keerzijde is groot. Ransomware legt bedrijven plat en de politie worstelt met digitale ondermijning. De ontwikkelingen gaan zo snel dat je al gauw achter de feiten aanloopt. Daarom bundelen de partners hun krachten in het Centrum voor Veiligheid & Digitalisering: dé broedplaats voor actuele kennis en kunde over digitale veiligheid.

Het CVD is een kenniscentrum waar denken en doen elkaar raken. Ondernemers en publieke instellingen delen hier de complexe veiligheidsvraagstukken waar ze op vastlopen. Onderzoekers gaan samen met het werkveld aan de slag met deze vragen. Opgedane kennis krijgt een plek in het onderwijs, zodat (aankomend) professionals vooroplopen in de digitale wereld.

De brede mix van partners schept een ideale omgeving om de uitdagingen van morgen op te pakken. Tegelijk geeft het centrum ook een boost aan de economie en stimuleert de innovatie- en ontwikkelkracht van de regio. Binnen het centrum trekken de partijen met elkaar op, ontwikkelen de activiteiten in samenhang en vormen zo een bloeiende kennisomgeving voor digitale veiligheid.

Officieel van start

Vandaag klonk het officiële startschot voor het CVD, het daadwerkelijke betrekken van het beoogde pand aan het Stationsplein in Apeldoorn volgt later. Het gebouw is belangrijk, maar ook zonder dit gebouw wordt er al een start gemaakt met verschillende activiteiten van het centrum.

Lees meer over het CVD

Eerder artikel over het CVD:
Lodewijk Asscher benoemd als aanjager voor het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering