Jorien.jpeg
Ondernemerschap

Jorien inspireert en stimuleert mensen naar een duurzaam leven

In 2020 begon Creative Business-student Jorien van der Sluis met haar bedrijf Mooi & Duurzaam. Met haar duurzame producten helpt ze je je leven in kleine stapjes te verduurzamen. “Bij het opzetten van mijn bedrijf wist ik één ding zeker: het moet mensen inspireren en stimuleren naar een duurzaam leven.”

Hoi Jorien, wat bied je precies aan met Mooi & Duurzaam?

Mooi & Duurzaam is een webshop met producten die duurzaam zijn. Mooi & Duurzaam is het bewijs dat duurzaamheid in stapjes gaat en dat elk klein stapje een bijdrage levert aan de natuur en de planeet.”

Hoe ben je op het idee gekomen om een duurzaam bedrijf op te starten?

“Ik zocht naar de juiste manier van duurzaam leven en dat viel mij enorm tegen. Er was zoveel goed en fout, dat ik twijfelde of er wel een juiste manier van duurzaam leven bestond. Toen ik me eenmaal ging verdiepen in duurzaamheid kwam ik in een negatieve spiraal terecht. Boeken over duurzaamheid gaan er vooral over dat we te laat zijn met het redden van de wereld en dat alles naar de klote gaat. Je komt dan in een negatieve spiraal terecht en begint je af te vragen of het nog wel zin heeft om te verduurzamen. Elk stapje naar duurzaamheid voelde als iets wat geen verschil zou maken. Daarbij vertrouwde ik heel veel bedrijven niet, want hoe dieper je gaat graven hoe meer je erachter komt dat heel veel bedrijven duurzaamheid als een verkooptrucje gebruiken en ze eigenlijk niks met duurzaamheid te maken hebben.”

Hoe kwam je uit deze negatieve spiraal?

“Ik ging in mijn omgeving peilen wat anderen van duurzaamheid vinden. Ik kwam erachter dat heel veel mensen niet weten welke stappen ze moeten zetten om te beginnen met duurzaamheid. Veel mensen vinden duurzaamheid interessant maar zijn niet op de hoogte waar ze het moeten halen. Mensen zijn bang dat als ze een duurzaam product kopen ze hun hele leven op de kop moeten zetten en compleet zero waste moeten leven. Het gaat er juist om dat elk klein stapje naar duurzaamheid een verschil kan maken, klein of groot. Ook de shampoobar die je hebt ingeruild voor een plastic fles shampoo.”

Heel veel bedrijven gebruiken het woord duurzaamheid als een verkooptrucje, terwijl ze eigenlijk niks te maken hebben met duurzaamheid.

Creative Business-student Jorien van der Sluit over waarom ze begon met Mooi & Duurzaam

Waarom heet je bedrijf Mooi & Duurzaam?

“Duurzaamheid wordt vaak geassocieerd met geitenwollensokken. Er is een beeld dat duurzame producten niet mooi zijn en dat komt gewoon door het feit dat mensen niet genoeg over duurzaamheid weten. Mooi & Duurzaam is het bewijs dat duurzame producten mooi zijn om te hebben.”

Wat maakt jouw bedrijf zo uniek?

“Er zijn veel bedrijven die hetzelfde verkopen. In die zin kan je jezelf niet heel erg onderscheiden van de concurrenten. Het unieke aan Mooi & Duurzaam is dat ik niet alleen duurzame spullen verkoop, ik stuur mijn klanten een stukje beleving mee. Ik pak alle pakketjes zelf in en stuur altijd een persoonlijk kaartje mee. Ik wil dat het voelt als een cadeautje voor henzelf en de planeet."

Creative Business-student Jorien van der Sluit

Wat is je doel met Mooi & Duurzaam?

“Mensen blijven inspireren op het gebied van duurzaamheid en bewijzen dat elk klein stapje naar een duurzaam leven helpt. Mijn droom is om een online duurzame conceptstore te worden. Ik wil groeien naar een breder assortiment met duurzame producten in elke categorie.”

Waar liep je zoal tegenaan tijdens het opzetten van je onderneming?

“Onzekerheid. Ik was heel bang om dingen verkeerd te doen en was bang voor de meningen van anderen. Meestal komt het door de onzekerheid omdat je niet weet of je erin gaat slagen. Het is dus ook een stukje faalangst. Echter kom je er maar door één manier achter en dat is door het te proberen!”

Heb je tips voor studenten die ook willen ondernemen?

“Denk alsjeblieft niet dat je gigantisch veel omzet gaat maken in de eerste jaren. De eerste jaren gaan om continuïteit en het creëren van merkbekendheid. Soms kan het zo zijn dat je meer kosten gaat maken dan dat je eraan gaat verdienen, dat hoort er ook bij. Je moet niet kijken naar de omzet,  maar naar wat het je gaat opleveren qua ervaring. Dat is zoveel meer waard dan geld.”

Weten wat Saxion doet tijdens de Week van de Duurzaamheid?

Lees het hier!
Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.