Ondernemerschap

Syt wil meer vrouwelijke ICT’ers: ‘Het beeld van ICT moet veranderen’

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Syt Scheper zit in haar tweede jaar van de opleiding ICT en is bezig met het ontwikkelen van een leermodule voor het basisonderwijs. “Kinderen zijn heel fantasierijk en kunnen mensen en functies niet in hokjes plaatsen. Als je vanaf een jonge leeftijd begint zullen ze een andere mening vormen dan volwassenen, die denken te veel in beperkingen.”

Hoi Syt, wat bied je precies aan met je bedrijf?

“Met mijn bedrijf iesyte ben ik voor de basisscholen een leermodule aan het ontwikkelen zodat kinderen kennis kunnen maken met ICT. Het stigma van ICT moet veranderen: het is niet meer wat het was. Ik wil dat kinderen op een spelende wijze kennis maken met programmeren, data en de gevaren van het internet. De leermodule wordt gegeven als een lesmodule, zoals rekenen en taal. Daarnaast wil ik een community bouwen zodat meiden en jongens betrokken raken en een familie worden. Denk hierbij aan een community met ambassadeurs die hun visie voor ICT overbrengen.”

Hoe ben je op dit idee gekomen?

“Toen ik binnenkwam bij de opleiding HBO-ICT viel het me op dat er super weinig meiden zijn die deze opleiding doen. Het was natuurlijk wel te voorspellen, maar toch verbaasde het mij. De opleiding is eigenlijk super creatief en compleet het tegenovergestelde van wat mensen tegenwoordig denken dat het is. Het beeld van ICT moet veranderen. ICT’ers zijn de digitale bouwvakkers van de toekomst. Een bouwvakker bouwt een huis en een software engineer bouwt een applicatie, maar dan digitaal. ICT’ers zijn heel belangrijk voor de toekomst en meer mensen moeten inzien hoe creatief deze opleiding is.”

ICT’ers kunnen heel veel impact maken. Denk aan de Covid-19-pandemie: dankzij de techniek konden mensen met elkaar in contact blijven.

Syt over de impact van ICT'ers

Waarom heb je ervoor gekozen om een module voor het basisonderwijs te ontwikkelen?

“Ik heb ervoor gekozen om de module vanaf de bassischool te geven omdat je in mijn optiek vanaf de basis moet beginnen. Kinderen zijn heel fantasierijk en kunnen mensen en functies niet in hokjes plaatsen. Als je vanaf een jong leeftijd begint zullen ze een andere mening vormen dan volwassenen, die denken te veel in beperkingen.”

Wat maakt deze opleiding zo creatief?

“Het maakt het heel creatief omdat iemand met een idee en eigen code van nul tot eind een platform kan bouwen. ICT’ers kunnen heel veel impact maken. Ze kunnen een hele beleving neerzetten en hiermee mensen verbinden. Denk aan de Covid-19-pandemie: dankzij de techniek konden mensen met elkaar in contact blijven.”

Wat maakt jouw bedrijf zo uniek?

“Ik geloof dat ik met deze leermodule mensen en kinderen op een unieke manier kan overtuigen over ICT, omdat ik er zelf ook enthousiast over ben. Ik ben de doelgroep kortgeleden geweest en denk dat ik op een andere manier verschil kan maken.”

Het geldbedrag dat je misschien kan winnen is heel leuk, maar de kennis die je opdoet tijdens het hele proces ernaartoe is zo’n leuke ervaring.”

Syt over haar deelname aan de Ondernemers Award

Je deed ook mee aan het Ondernemers Award. Hoe ben je hier terecht gekomen?

“Ik zit bij het Saxion Ondernemersplein. Hier werd mij verteld over het Ondernemers Award. Ik heb mij aangemeld en ben uiteindelijk doorgekomen tot de tweede ronde. Tijdens het Ondernemers Award heb ik superveel nieuwe mensen leren kennen! Ik heb mijn bedrijf dankzij de vele workshops en cursussen verder kunnen ontwikkelen. Je werd continu aan het denken gezet over zaken wat echt belangrijk is voor een beginnende ondernemer. Het geldbedrag dat je misschien kan winnen is heel leuk, maar de kennis die je opdoet tijdens het hele proces ernaartoe is zo’n leuke ervaring. Je komt in aanraking met andere ondernemers en je bent heel veel bezig met je bedrijf.”

Heb je tips voor studenten die ook willen ondernemen?

“Heb je een leuk idee? Ga het gewoon doen! Anders blijft het altijd een idee wat je maar voor later bewaard en gaat het er nooit van komen. Er bestaat geen juist moment. Je moet zelf de knoop doorhakken, ervoor gaan en beginnen!”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.