Linde loop stage bij Fabienne Chapot.jpg

Linde loop stage bij Fabienne Chapot

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Fashion & Textile Technologies-student Linde Jansen loopt stage bij Fabienne Chapot. Ze had binnen een week ineens een stage: “Het is belangrijk om te durven vragen, je moet af en toe een beetje brutaal zijn.”

Hi Linde, waarom heb je voor de opleiding fashion & Textile technologies gekozen?

“Ik heb eerst anderhalf jaar Pabo gedaan, iets totaal anders. Fashion was altijd een hobby van me en het begon me steeds meer te interesseren. Mijn moeder werkt in de fashionindustrie en toen ben ik met haar naar Amsterdam Fashion week geweest. Toen dacht ik, om my god, dit wil ik. Ik was echt benieuwd naar waar een collectie vandaan kwam, wat het idee was en waarom er voor bepaalde materialen was gekozen. Toen ik naar de open dag van Creative business bij Saxion ging liep ik langs het breilokaal en toen dacht ik fuck, daar wil ik ook wel even kijken. Het had zo moeten zijn want ik vind de opleiding Fashion and Textile Technologies echt heel erg leuk.”

Waar loop je op dit moment stage?

“Ik loop stage bij Fabienne Chapot. Ik werkte altijd in een winkel in Doetichem: Mooi ben jij. Daar verkopen ze allemaal verschillende merken, waaronder Fabienne Chapot. Vanaf het begin dat ik daar begon met werken was ik fan van dat merk. Ze designen alles zelf en ik draag het heel veel. Ik zag dat iemand die ik ken daar stageliep en toen heb ik haar heel brutaal gewoon een dm gestuurd en haar gevraagd hoe het is om daar te werken. Ze reageerde superleuk en uiteindelijk gaf ze aan dat haar stagebegeleider voor de zomer een nieuwe stagiair zocht en dat ze wel een goed woordje voor me kon doen. Toen heb ik die week direct mijn cv opgestuurd en een week later mocht ik al op gesprek komen. Binnen een week had ik ineens een stage bij een plek waar ik super graag heen wilde. Ik was eigenlijk niet eens opzoek ik wilde eigenlijk nog niet eens stagelopen maar het verliep gewoon heel natuurlijk.”

Wat mag je allemaal doen?

“Ik ben sales stagiaire dus ik support eigenlijk de hele salesafdeling. Ik focus me echt op de Nederlandse sales, het bedrijf is momenteel heel erg aan het groeien dus superleuk om hier nu te werken. Ik doe super veel verschillende dingen, ik beheer mijn eigen mailbox waar allerlei vragen van klanten op binnen komen. Ook vind ik het heel leuk om cijfers te lezen en zo aantal voorstellen te maken en zo extra geld voor het bedrijf binnen te halen. Een kleine periode was er geen accountmanager voor de regio's Limburg en Brabant, toen heb ik dat een tijdje op me genomen. Ik mag echt van alles doen en krijg zoveel verantwoordelijkheid als ik zelf wil.”

Wat vind je het leukste aan je stage?

“Het juist handelen voor de klant, daar haal ik mijn voldoening uit. Ook het bijdragen aan de groei van het bedrijf is gewoon leuk. We gaan ook langs de winkels en dat contact is heel leerzaam. Bij de één staan we zo weer buiten en soms ben je daar twee uur om alles opnieuw in te hangen en aan te passen. En dan nog iets wat niks met mijn stage te maken heeft, maar Fabienne Chapot geeft echt enorm leuke feesten. In de zomer bestonden we 15 jaar en omtrent dat 15-jarig bestaan was er een exclusieve collectie, een pop-store op Rokin in Amsterdam én een amazing tuinfeest met hele bedrijf.”

Zo te horen is je stageperiode zeer succesvol verlopen, heb je stagetips voor andere studenten?

“Ik denk dat het heel erg belangrijk is om te durven vragen, je moet af en toe een beetje brutaal zijn. Als je je mond niet opentrekt gebeurt er ook niks. Een klein beetje risico nemen, dat moet je gewoon doen en dan kijken hoe het uitpakt. Als het dan goed uitpakt is het fijn en anders kan je dan ook bedenken hoe je het de volgende keer beter kan doen. Tijdens je stage is dit eigenlijk hetzelfde: je ben zelf verantwoordelijk voor hoe succesvol je stageperiode verloopt. Als jij laat zien wat je kan en aangeeft wat je wil kan je het meeste uit deze periode halen.”

Word professional in de fashion- en textielbranche

Ga voor Fashion and Textile Technologies
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.