Feride.jpg

Feride loopt stage bij WE Fashion: ‘Ze kijken kritisch naar hun voetafdruk’

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Feride Nur Tekküpeli is een gepassioneerde student in de fashionindustrie. Ze kijkt niet alleen naar het mooie plaatje, maar denkt ook aan het milieu. “Fashion is slecht voor het milieu, maar door goede keuzes te maken kan jij je als bedrijf beter positioneren. Bij WE Fashion kijken we continu naar onze voetafdruk en hoe we milieuvriendelijker kunnen produceren.”

Hoi Feride, welke opleiding volg je precies en wat houdt deze opleiding in?

“Ik studeer Fashion & Textile Technologies. Ik zit nu in mijn laatste jaar. Je kan de opleiding technisch indelen of je kan meer de creatieve kant op. Ik ben zelf geïnteresseerd in creatieve marketing en wil ook meer deze kant opgaan.”

Je loopt stage bij WE Fashion, hoe ben je hier terecht gekomen?

“Voor mij is het belangrijk dat een bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt en hoe een bedrijf denkt over duurzaamheid. Ik had veel positieve verhalen over WE Fashion gehoord. Ze dragen bij aan het verbeteren van het milieu, maar besteden ook aandacht aan hun mensen. Ze bieden veel trainingen aan om bij te dragen aan de ontwikkelingen van hun werknemers. Het is voor hen belangrijk dat de werknemers een gezonde werkomgeving hebben. Daarbij is WE een grote organisatie waardoor je ook veel meer kunt leren.”

Er zijn meerdere grote bedrijven in de fashion. Waarom heb je toch voor WE Fashion gekozen?

“Wat WE Fashion zo bijzonder maakt is dat ze kritisch naar hun voetafdruk kijken. Ik wou niet kiezen voor een bedrijf die niet nadenkt over hun voetafdruk. WE kijkt heel kritisch naar hun leveranciers, op welke manier ze produceren en hoe ze omgaan met hun mensen. Hier wordt veel onderzoek naar gedaan.”

Fashion en textiel is niet iets wat stabiel blijft. Elke periode is er weer een nieuwe verandering en dat maakt het voor mij heel interessant.

Je bent Buying Intern op de afdeling Womenswear, wat zijn je verantwoordelijkheden?

“Ik ben de inkoopstagiaire van denim. Ik ondersteun mijn buyer die de leidende taak heeft. Ik communiceer met leveranciers en controleer dagelijks de samples die we binnenkrijgen. We passen deze samples door op een doorpasmodel of mannequin. We hebben minimaal drie verschillende samples voordat het product in de winkel ligt: de protosamples, een pre-productiesample en een productiesample. Als alles getest en goedgekeurd is komt het pas in de winkels te liggen.”

Wat hoopte je er te leren?

“Ik wou graag leren wat precies de productieketen van een product is. Waar het begon, hoe het proces gaat en waar het eindigt totdat de klant het product in handen heeft. Ik heb dit bij WE heel goed meegekregen omdat we veel samenwerken met verschillende afdelingen.”

Heb je tips voor studenten die nog een stage moeten vinden?

“Denk goed na over wat je graag wilt leren binnen een bedrijf. Zoek daarna naar een bedrijf waar je jezelf ziet werken. Het is belangrijk dat je weet waar je stage wilt lopen. Praat er met studenten over en luister naar de ervaringen van anderen. Op die manier ontdek je wat heel goed bij je past.”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.