Link1.jpg
Onderwijs

Geron organiseerde een masterclass Omdenken vanuit een potje voor studentinitiatieven

Vernieuwende ideeën over het onderwijs of wil jij een gastcollege of netwerkborrel organiseren? Dan heeft Saxion daar budget voor! Creative Media and Game Technologies-student Geron van der Ham zag zijn aanvraag bij de commissie Studentinitiatieven gehonoreerd worden en organiseerde een masterclass Omdenken. “Het is heel mooi dat dit mogelijk gemaakt wordt.”

Het budget komt voort uit het feit dat sinds september 2017 het leenstelsel is ingevoerd en er daarom extra gelden werden uitgekeerd aan hogescholen. Deze ontwikkeling wordt (mede) gefinancierd vanuit de Kwaliteitsafspraken. Saxion wil dat geld gebruiken om initiatieven van studenten te ondersteunen die bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs of bijvoorbeeld het welzijn van de studenten. “Studenten kunnen daarvoor bij ons een aanvraag doen”, vertelt Felix Nijboer, student HBO-Rechten én lid van de commissie Studentinitiatieven. “Je moet dan wel beargumenteren waarom het bevorderlijk is voor studenten en wij beoordelen vervolgens deze aanvraag. Het mag van alles zijn, mits het enige lijn heeft met het onderwijs en de doelen van de kwaliteitsafspraken.”

Projectonderwijs
Zo organiseerde studievereniging CEMENTi een collegetour met advocaat Geert-Jan Knoops en naast een event kan het ook een aanvraag zijn met betrekking tot het (project)onderwijs. Zo kreeg de commissie een studentinitiatief binnen voor het financieren van een prototype 3D-lesomgeving. “Het is heel belangrijk om ook buiten je opleiding van alles te leren. Juist de lessen vanuit het werkveld blijven denk ik hangen en die kun je ook direct toepassen tijdens je studie. We krijgen het hele jaar door aanvragen en het merendeel wordt daadwerkelijk uitgekeerd.”

Masterclass Omdenken
Ook Geron van der Ham, student Creative Media and Game Technologies en voorzitter van studievereniging LiNK, deed een aanvraag bij de commissie. “Misschien ken je de boeken wel van Omdenken. Zij geven ook webinars en afgelopen jaar deden ze dat natuurlijk online. Ik merkte bij de vereniging dat veel studenten in een negatieve sfeer zaten en ik wilde de leden juist iets aanbieden waardoor ze de dingen weer positief gingen bekijken. De masterclass moest dus een positieve bijdrage leveren aan hoe studenten zich voelden.”

Die masterclass was volgens Geron nog best een duur grapje. “Maar een deel hebben we kunnen financieren vanuit de subsidie van de commissie Studentinitiatieven. Ik kan het dan ook iedere student aanraden om hier gebruik van te maken, zeker als je bij een studievereniging zit of een groepje studenten bij elkaar hebt verzameld. Dan is het toch makkelijker om iets te organiseren. Het is mooi dat dit mogelijk wordt gemaakt en ik hoop dat veel studenten er nog wat aan hebben, wat het geld is er tenslotte voor vrijgemaakt.