Thierry Tartarin
Onderzoek

Digitaal ontmoetingsplatform Drone Fusion brengt drone-onderzoekers samen in drie klikken: ‘Mensen zijn blij dat het er eindelijk is’

Voorafgaand aan zijn PhD-traject zocht docent/onderzoeker Thierry Tartarin naarstig naar een platform waar hij mede-onderzoekers uit de dronewereld kon ontmoeten. Hij vond deze niet en dus zette hij er zelf maar eentje op. Het platform Drone Fusion werd eind maart gelanceerd en moet voorkomen dat drone-onderzoekers over de hele wereld telkens het wiel opnieuw moeten uitvinden.

Sinds maart 2021 is Thierry Tartarin, onderzoeker van het lectoraat Business Models, bezig aan zijn PhD-traject aan de Technische Universiteit Delft. Daarvoor onderzoekt hij dronetoepassingen en hoe deze onder meer kunnen bijdragen aan de circulaire economie. “Ik ben nu ruim een jaar de wereld van de drones aan het ontdekken”, vertelt hij. “Maar waar ik tegenaan liep is dat er inmiddels veel drones vliegen, maar je ze nauwelijks ziet. Er is een revolutie gaande, maar niemand ziet het. Ik was op zoek naar een platform waar ik medegeleerden kon treffen, maar kon dat niet vinden. En dat frustreerde me.”

Wiel opnieuw uitvinden

Natuurlijk bestaat er ResearchGate en LinkedIn, maar Thierry is op zoek naar een platform dat het onderzoek naar drones in een stroomversnelling brengt. “Als je in Europa een drone wil bouwen die je in Amerika wil verkopen, moet je weten wat daar speelt. En andersom. Je wil iets weten over de markt, maar ook iets over de beschikbare technieken, de juridische mogelijkheden en de maatschappelijke acceptatie. En elk land zit op de verschillende aspecten weer op een ander niveau.”

“Elke onderzoeker focust zich op zijn eigen werk,” gaat hij verder, “maar als we deze revolutie echt goed willen aanpakken, zullen we ons werk op een breder spectrum moeten uitvoeren. Als je elke keer maar werkt aan iets dat iemand anders in een ander land allang verkoopt, vind je elke keer het wiel opnieuw uit. Dan ligt het ergens anders al klaar op de plank. Daar is niemand mee geholpen.”

Een tijd terug deelde iemand uit India via LinkedIn een document met Thierry. Een document dat hij zelf uiteindelijk echt wel had gevonden, maar, zegt hij, dat is niet het punt. “Het had me heel veel tijd gekost. Dit was echt de meest recente informatie die ik kon krijgen, dus ik was er heel blij mee.” En dus sprak Thierry de afgelopen maanden honderden mensen en bezocht hij verschillende webinars. Daar besprak hij zijn ideeën voor een dergelijk platform. “En iedereen was het erover eens: het moet er komen. Toen dacht ik: laat ik het gaan doen.”

Drie klikken

En dus werd op 29 maart 2022, ruim een jaar later, Drone Fusion gelanceerd tijdens de Amsterdam Drone Week. “Een platform waarop individuele drone-onderzoekers en -bouwers van over de hele wereld werken met elkaar in contact kunnen komen. We focussen ons vooral op onderzoek en onderwijs, maar bedrijven zijn uiteraard ook welkom. Het idee is heel simpel: je ziet een wereldkaart en vervolgens druk je op een continent én een land, waarna je in één oogopslag alle mensen ziet in dat land die met drones werken en zich geregistreerd hebben. Vervolgens kun je met één druk op de knop een connectie maken en chatten met elkaar. In principe heb je dus in drie klikken contact met een medeonderzoeker.”

Ook worden er meetings georganiseerd en is er een gedeelte waar documenten en video’s opgeslagen kunnen worden. Op simpele wijze. “Want we zijn geen bibliotheek”, aldus Thierry. “Het gemak, dat is de kracht van Drone Fusion. Ik zie veel websites die veel te complex zijn, maar voor mij geldt: less is more. Mensen willen contact maken, zo simpel is het. Dit platform maakt dat mogelijk in drie klikken.”

Het platform is ook toegankelijk voor studenten, maar de docent/onderzoeker ziet ook dat het Nederlandse onderwijs nog stappen kan maken op het gebied van drones. “Er komen straks duizenden banen beschikbaar in deze sector, maar wie gaat al die mensen opleiden? Je hebt hier veel innovators die zelf lesprogramma’s schrijven, maar het moet gestructureerd worden in het curriculum. Drone Fusion moet ook dat proces gaan versnellen. Een educatieve duw, noem ik het, die bijvoorbeeld gecertificeerde dronepiloten en dataprocessors moet opleveren.”

Drone Fusion Days

In de toekomst wil Thierry, in verschillende landen, ook zogeheten Drone Fusion Days organiseren. “In Nederland, waar we dan bijvoorbeeld spreken met de mbo-raad, heb je het dan uiteraard over andere dingen dan in Maleisië of Malta. Maar het moet overal het traditionele gat tussen onderwijs en de echte wereld verkleinen. Dat is ook waarom bedrijven mee moeten doen. Die kunnen brengen wat daarvoor nodig is.”

Positieve bijdrage aan de maatschappij

Hij heeft vooral veel zin in de komende maanden. Die worden interessant. “Mensen waren echt aan het wachten op zo’n platform en ik ben er echt van overtuigd dat dit het juiste moment en het juiste idee is. Mensen zijn blij dat het er eindelijk is. Ik geloof hierin en iedereen die ik spreek ook. Het zal echt iedereen in de dronewereld helpen. Wat ik eerder al zei: drones vliegen overal, maar je ziet ze nauwelijks. Ook in het nieuws was het eerder vooral negativiteit, maar langzaamaan beginnen mensen te beseffen dat drones echt wat toevoegen. Laten zien dat drones een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, dat is misschien wel het ultieme doel.”