BerichtBelastingdienst.jpg
Studentenleven

Een bijbaan? Check of je geld terugkrijgt van de Belastingdienst!

Leestijd Minuten

Deze zomer lekker met vrienden op vakantie? Een festival bezoeken of eindelijk die scooter kopen? – Dat kan misschien door wat je verdient met een bijbaan of vakantiebaan. Wist je dat je als je een bijbaan hebt of had, je waarschijnlijk geld terug kan krijgen van de Belastingdienst? Tot wel 5 jaar terug!

Tekst en foto: Belastingdienst

Hoe zit dat precies?

Als je in loondienst of via een uitzendbureau werkt, betaal je namelijk belasting zonder dat je het merkt. Vaak houdt je werkgever dit automatisch in op je loon. Van dat ingehouden geld kun je mogelijk een deel terugkrijgen als je aangifte inkomstenbelasting doet. Wil je precies weten hoe het zit met belasting als je werkt? Kijk dan op belastingdienst.nl/jongeren.

Met de aangifte-app van de Belastingdienst check je of je geld terugkrijgt en doe je aangifte inkomstenbelasting. Wist je dat je gemiddeld zo’n 150 euro terug kan krijgen? Het checken en invullen kost je een half uurtje van je tijd, dus zo gedaan! Onderstaande checklist en stappenplan helpen je daarbij.

Checklist

Dit heb je nodig voor het invullen van je belastingaangifte:

• Je burgerservicenummer (BSN)
    Deze vind je onder andere op je loonstrook, identiteitskaart, paspoort of verzekeringsbewijs.
  • Je jaaropgaaf
    Je ontvangt na afloop van het jaar een jaaropgaaf van je werkgever. Hierop staat hoeveel je hebt verdiend en hoeveel belasting je hebt betaald. Het bedrag dat je hebt betaald staat bij 'loonheffing' of 'loonbelasting'.
  • Je DigiD
    Hiermee onderteken je je aangifte. Heb je nog geen DigiD? Vraag hem dan aan op digid.nl/aanvragen.
  • Eventuele reis-en studiekosten.

In 3 stappen je belastingaangifte invullen

Je aangifte is voor een groot gedeelte al ingevuld. Je hoeft de gegevens alleen te controleren en checken of het volledig is. Je loon, uitkering en studiefinanciering zijn bijvoorbeeld al ingevuld.

1. Download de aangifte-app in de App Store of Google Playstore en log in met je DigiD. Je kunt via de app aangifte doen over het afgelopen jaar. Wil je ook over andere jaren aangifte doen? Ga dan naar belastingdienst.nl/jongeren en doe aangifte via het online aangifteprogramma Mijn Belastingdienst.

2. Controleer je gegevens. Klopt er iets niet of ontbreekt er iets? Dat kan je niet in de app aanvullen. In plaats daarvan open je de online aangifte via belastingdienst.nl/jongeren. Ook daar zijn de meeste gegevens al voor je ingevuld.

3. Als je de aangifte helemaal hebt ingevuld, onderteken je ‘m met je DigiD. Klik daarna op de knop 'Verzenden'. Je bent klaar als je 'Bedankt voor uw aangifte' ziet. Heb jij je aangifte vóór 1 april verstuurd? Dan krijg je vóór 1 juli definitief bericht en wordt het geld zo snel mogelijk overgemaakt. Lukt dat niet, dan kan je het doen wanneer het jou uitkomt. Meestal staat het dan binnen 3 maanden op je rekening.

Kom je er niet uit en heb je hulp nodig?

Alle informatie over belastingaangifte doen vind je op belastingdienst.nl/jongeren. Kom je er niet helemaal uit? Een beetje extra hulp is nooit ver weg. Kijk op belastingdienst.nl/hulp welke hulp het beste bij je past. Of stel je vraag op FacebookTwitter of Instagram.