Ondernemerschap

Rob haalt fietsend geld op voor kankeronderzoek: ‘Voor ons is er een leven voor en na de kanker’

Leestijd Minuten

Ruim drie jaar geleden kregen Academie Gezondheidszorg-docent Rob Scheurink en zijn gezin slecht nieuws: zijn vrouw Esther lijdt aan GIST, een zeldzame vorm van kanker. Sindsdien leeft zij met een tikkende tijdbom. Om geld in te zamelen voor onderzoek fietst Rob eind april samen met familie en vrienden van Nijmegen naar Groningen. “Door deze sponsortocht kan ik echt iets doen om de ziekte zelf te bestrijden.”

Het is 16 december 2019 – hij weet de datum nog precies – als Rob Scheurink en zijn vrouw Esther het slechte bericht krijgen: Esther heeft kanker. Na een maand vol vervolgonderzoeken blijkt het te gaan om een gastro-intestinale stromale tumor (GIST): een zeldzame vorm van kanker in de maag of de darmen, die ontstaat in het bindweefsel dat om de organen heen zit. Van de vier stadia lijdt Esther aan de meest ongeneeslijke variant.

Begin januari 2020 wordt ze heel erg ziek. “De uitzaaiingen waren zo groot dat het maagdarmstelsel van slag raakte”, legt Rob uit. “Ze was écht heel ziek, ik zal je de details besparen. Ze waren bang dat de tumor de darm zou doorprikken, dus werd ze met de ambulance naar Groningen gebracht. Daar hebben we twee of drie weken tussen leven en dood geleefd. Gelukkig sloeg de behandeling aan en knapte ze langzaam op. Maar het middel dat ze krijgt, werkt gemiddeld vijf jaar en daar zijn er nu drie van voorbij. Ze loopt dus eigenlijk met een tikkende tijdbom.”

Inmiddels leven Rob en Esther, samen met hun kinderen, van scan tot scan. “Die ondergaat ze om het half jaar en dat is elke keer opnieuw weer erg spannend. Als de situatie stabiel is, zijn we blij. Stabiel is het nieuwe positief. Het lukt ons tussendoor redelijk om alles te parkeren en zoveel mogelijk een normaal leven te leiden. Je moet een nieuwe balans zoeken. Voor ons is er echt een leven voor en na de kanker.”

Van het ene universitair medisch centrum naar het andere

Inmiddels is Rob vrijwilliger bij contactgroep GIST. Via deze patiëntenorganisatie voor (ex-)patiënten en hun naasten ziet hij regelmatig acties voorbijkomen van andere vrijwilligers om geld in te zamelen voor onderzoek. “Dat bracht me op het idee om zelf ook iets te doen. Ik ben gaan broeden op een idee en dat heeft langzaam vorm gekregen. Omdat ik graag fiets, moest het een fietstocht worden, samen met de mensen waar we de afgelopen jaren veel aan hebben gehad: mijn broers, zussen, zwagers, schoonzussen en vrienden. Die mensen wilde ik hierbij betrekken en zo bedacht ik dat het mooi was om met een deel van hen te gaan fietsen. De anderen, die dat niet kunnen of willen, zorgen voor verzorging onderweg.”

En dus stapt hij op zaterdag 22 april, samen met zijn twee zoons, broers, zwager en vrienden, bij het Radboud Universitair Medisch Centrum in Nijmegen op de fiets, om dik 200 kilometer verder bij het Universitair Medisch Centrum Groningen weer af te stappen. “We fietsen van het ene universitair medisch centrum naar het andere en zelf wonen we er precies tussenin. We willen ons laten uitzwaaien en ontvangen door de mensen die daar werken.”

Bijna 200% van streefbedrag

Het specifieke onderzoek waar het opgehaalde geld naartoe gaat, kiezen ze samen met de behandelaars uit: het opzetten van een beeldendatabank door het onderzoeksinstituut van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis. Dit is een zelflerende machine die op basis van zoveel mogelijk ingevoerde scanbeelden via artificial intelligence ‘meedenkt’ in het voorspellen van de groei van de tumor en de uitzaaiingen. Voor GIST-patiënten is goede diagnostiek op basis van CT-scans erg belangrijk.

“Vervolgens hebben we gekeken wat een realistisch streefbedrag was, maar dat bedrag van €7.500,- hebben we in januari al behaald”, vertelt Rob met gepaste trots. “Dan zie je toch de kracht van social media. Inmiddels zitten we met ruim €13.000,- al bijna op het dubbele. Dat is natuurlijk super. Ik heb er wel even over nagedacht om het streefbedrag aan te passen, maar dat je op bijna 200% van het bedrag zit, klinkt natuurlijk leuker dan dat je het streefbedrag nét niet haalt.”

Ontzettend stoer

Rob vertelt enthousiast over zijn actie, omdat hij zoveel mogelijk geld wil ophalen voor het onderzoek, maar het is voor hem ook een reality check. “Het blijft dubbel. Op deze manier ben je er wel iedere keer weer mee bezig en dat wil ik niet altijd. Maar als je ziet hoeveel donaties er binnen komen, doet dat natuurlijk goed. We krijgen zoveel hartverwarmende berichten, zelfs van wildvreemde mensen, en dat is ook elke keer weer fijn om te horen. Wat ik nu mag doen, dat geeft goede energie. Daar ben ik onder andere vrijwilliger voor geworden: het steunen van mensen die in dezelfde situatie zitten. Dit particuliere initiatief is in dat opzicht een bonus.”

“Mijn vrouw vindt het mooi wat ik doe. Die is trots”, sluit Rob af. “Maar dat ben ik ook vooral op haar. Ik denk dat het haar beter lukt om in het nu te leven dan mij. Dat vind ik ontzettend stoer. En daar leer ik van.”

Ook doneren?

Voor meer informatie over de sponsorfietstocht van Rob, kijk op www.actievooravlfoundation.nl/fundraisers/rob-scheurink. Daar kun je ook doneren. Want ook al is het streefbedrag bereikt, om het onderzoek meerjarig te kunnen draaien is nog veel meer nodig.