SSS.jpg
Organisatie

Nederlands-Duitse studententeams in Smart Solution Labs

Saxion studenten gaan vanaf september 2023 in interdisciplinaire teams samenwerken met Duitse studenten van de Fachhochschule Münster en de Westfälische Hochschule Bocholt. Samen gaan zij binnen het Interreg subsidieproject “Smart Solution Labs” aan de slag met (technische) vraagstukken van bedrijven uit de grensregio. In acht weken werken ze een concrete oplossing uit of ontwikkelen ze bijvoorbeeld een prototype. De teams, bestaande uit acht studenten, worden begeleid door coaches van de verschillende hogescholen.

Op 9 mei 2023 was de officiële kick-off van het project in Vreden, Duitsland. Daarmee werd het startschot gegeven voor de samenwerking tussen de drie grote hogescholen en het MKB in de Euregio.

Het idee achter het project

Het Interreg-project is geïnspireerd op het Smart Solutions Semester van Saxion. Er is bewust gekozen voor een korte looptijd van acht weken. “We denken dat we daardoor korte, maar krachtige impulsen kunnen geven aan de bedrijven”, vertelt projectleider Renate Warmers van de Wirtschaftsförderungsgesellschaft (WFG) für den Kreis Borken.

Er blijkt grote behoefte te zijn aan samenwerking met studenten. Onderzoek laat zien dat de innovatiekracht van het MKB belemmerd wordt door tijdgebrek en tekort aan personeel en financiële middelen. Door de samenwerking met studententeams kunnen er concrete projecten opgezet worden. Waar het MKB in de grensregio profiteert van innovatieve ideeën, krijgen de studenten meer inzicht in het bedrijfsleven in de regio. Met als uiteindelijke doel: talentbehoud voor de euregionale arbeidsmarkt.

De meerwaarde voor Saxion studenten

“Door mee te doen aan het Smart Solution Labs project krijgen onze studenten de kans om zich naast hun studie verder te ontwikkelen in een interdisciplinaire, internationale en innovatieve omgeving net over de grens”, aldus Janco Bonnink, directeur OSS. Ze werken samen met studenten van verschillende hogescholen en studierichtingen aan actuele opdrachten van het bedrijfsleven. “Een win-win situatie volgens mij. Je ontwikkelt op deze manier je interculturele vaardigheden en maakt tegelijkertijd kennis met potentiële werkgevers in de regio.”

Het project Smart Solution Labs wordt gefinancierd met subsidiemiddelen uit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Daarnaast leveren de volgende Interreg-partners een bijdrage: het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Provincie Overijssel aan Nederlandse zijde en het Ministerium für Wirtschaft, Industrie, Klima und Energie NRW aan Duitse zijde.