Rezwan combineert haar ervaring als mediator met het docentschap: ‘Het houdt me scherp en levert veel input voor de lessen’
Rezwan Wali studeerde Rechten bij Saxion met als doel: advocaat worden. Tijdens haar werk bij een advocatenkantoor ontdekte ze dat haar passie meer bij mediation ligt. Nu geeft ze daar studenten les over en werkt ze in de praktijk als mediator. "Als fulltime mediator miste ik soms een beetje luchtigheid, daarom vind ik het onderwijs zo leuk."
Hi Rezwan, wat voor werk doe je?
“Ik ben docent Recht bij Saxion en daarnaast ben ik mediator. Als docent bij Saxion geef ik lessen in verschillende juridische vakken, maar ook in mediation. Eén dag per week werk ik als zelfstandig mediator bij het bedrijf dat ik samen met een collega van Saxion run, Buut mediation.”
Hoe ben je bij deze beroepen gekomen?
“Bij Saxion heb ik Rechten gestudeerd. Vanuit mijn stage ben ik blijven plakken bij een advocatenkantoor. Daar werkte ik als jurist ter ondersteuning van de advocaten. Na een paar jaar ging het bij mij een beetje kriebelen om de mediation in te gaan. Ik ben overgestapt naar een ander kantoor en heb daar een speciale opleiding voor gedaan. De aanpak van mediation vind ik erg mooi en ik denk dat ik op deze manier mensen beter kan begeleiden in een echtscheiding. Ik vind het erg belangrijk dat mensen tot een duurzame oplossing komen, waar ze echt blij mee zijn.”
Wat is mediation?
“Het verschil is eigenlijk dat je als jurist, of als advocaat, heel vaak één iemand bijstaat. Er zijn dan twee advocaten of juristen die allebei een eigen cliënt bijstaan. In dit geval is de mediator onafhankelijk, dus niet voor één van de twee partijen. Het verschil is eigenlijk dat de gesprekken meer gaan over de vraag achter je vraag.”
Waarom heb je een voorkeur voor mediation?
“Vaak blijkt dat bijvoorbeeld de specifieke dagen die in het begin genoemd worden voor de omgang met kinderen bij een echtscheiding, helemaal niet per se die dagen hoeven te zijn. Het gaat bijvoorbeeld meer om het gevoel dat die client ook genoeg tijd heeft om leuke dingen met de kinderen te doen. Als je dat allemaal op tafel hebt, zijn de verhoudingen al beter. Dan komen de cliënten er zelf al beter uit in plaats van dat advocaten hierover onderhandelen of zelfs een rechter dat moet beslissen.”
Daarnaast ben je ook docent bij Saxion, hoe is dat gekomen?
“Eerst deed ik een periode fulltime mediations en toen werd mij gevraagd of ik een les wilde geven over dat onderwerp bij Saxion als gastdocent. Dat vond ik heel erg leuk en ging ik vaker doen. Na een periode ben ik bijna volledig overgestapt en nu werk ik vier dagen als docent bij Saxion en één dag als mediator.”
Ik had nooit gedacht dat ik les zou gaan geven op een hogeschool, maar als kind zei ik altijd: ik wil of in het onderwijs werken of rechten studeren en nu doe ik dus toch een combinatie van beide.
Wat maakt deze combinatie geschikt voor jou?
“Het is erg leuk dat ik tijdens de mediation-vakken bij Saxion telkens nieuwe voorbeelden uit de praktijk kan gebruiken omdat ik ook in de praktijk actief ben. Ik vind werken in de praktijk erg leuk, maar het is ook vaak erg zwaar. Niet voor mij als mediator, maar de onderwerpen zijn zwaar. Daarom vind ik het erg belangrijk om de gesprekken goed te leiden. Toen ik fulltime in de praktijk werkte, miste ik soms een beetje luchtigheid. Daarom vind ik het onderwijs zo leuk. Daar is af en toe ruimte voor een geintje.”
Hoe is het om als alumnus les te geven op je eigen academie?
“Zelf heb ik rechten gedaan en nu geef ik les op de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening en Integrale Veiligheidskunde, deze opleidingen vallen binnen dezelfde academie. Ondertussen heb ik een hele andere kijk op het werk van een docent. Als student sta je er helemaal niet bij stil wat een docent allemaal doet naast lesgeven.”
Wilde je altijd al docent worden?
“Toen ik begon aan mijn Rechtenstudie wilde ik de advocatuur in. In de praktijk kwam ik erachter dat dat toch niet iets voor mij was en ben ik daarvan afgestapt. Nooit had ik gedacht dat ik les zou gaan geven op een hogeschool, maar als kind zei ik altijd: ik wil óf in het onderwijs werken óf rechten studeren en nu doe ik dus toch een combinatie van beide.”
Wat vind je het leukste aan je werk?
“Op dit moment vind ik lesgeven het leukste om te doen. Het is afwisselend, telkens andere groepen en andere vakken. Ik vind het leuk om studenten groter te laten denken. Dat ze zich niet blindstaren op een opdracht en die uitvoeren volgens de omschrijving, maar ook zelf nadenken. Hoe komt dat nou en kan het ook anders? Helemaal stoppen met mediation was ook een optie, maar het houdt me scherp en levert veel input voor de lessen.”
Wat zijn jouw tips voor studenten?
“Wat ik mijn SLB-klas heb meegegeven, is dat je moet genieten van je studententijd. Natuurlijk is studeren ontzettend belangrijk, maar je leert ook veel dingen buiten de lessen om. Het maken van studievrienden is ook erg waardevol.”
Wat heb je zelf geleerd van je studententijd?
“Sommige studenten hebben het gevoel dat ze dingen niet kunnen omdat één ding ze niet ligt. Vaak kunnen ze veel andere dingen wel, dan hoop ik dat ze daar meer de focus op leggen. Misschien gaat je loopbaan uiteindelijk wel anders dan je had gedacht, net als bij mij, maar linksom of rechtsom komt het wel goed.”