Wonen in een studio: zo bespaar je ruimte

Wonen in een studio: zo bespaar je ruimte

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Studentredacteur Elçin heeft drie jaar gewoond in een studio van 22m². Met een achtergrond in interieur en haar ervaringen uit haar oude studio-appartement, deelt ze tips over hoe je zo'n kleine ruimte kunt indelen om ruimte te besparen.

Relaxen, koken, eten, slapen én werken in een kleine studio is niet altijd een feest (tenzij het een gave loft is, natuurlijk). De afgelopen jaren woonde ik in een studio die ik vooral praktisch wist in te delen. Voor sommigen is een studio-appartement een droom, want het is knus en minimalistisch leven. Het kan echter wel een uitdaging zijn om het in te delen.

Met de volgende tips weet jij je studio slim in te richten!

Een kleine studio indelen doe je zo

De eerste en belangrijkste tip is: maak keuzes. Het is begrijpelijk dat je al je spullen wilt behouden (ook al gebruik je ze niet dagelijks, guilty). Maar vraag jezelf af in hoeverre spullen echt een plekje in je leven moeten hebben, en welke spullen weg kunnen. Hierbij kun je gebruik maken van de Marie Kondo opruimmethode. Deze methode kijkt niet naar welke spullen je moet weggooien, maar legt de focus op spullen waar je gelukkig van wordt en welke je dus kunt behouden.

Kies voor meubels met een dubbele functie

Als er iets is wat je leven gemakkelijker gaat maken in een studio, zijn dat items met een dubbele functie. Zo was mijn bed tevens ook mijn bank, omdat ik had gekozen voor een slaapbank. Daarnaast was mijn bureau (als ik hem 190 graden draaide) een grote eettafel, waar ik met mijn vrienden aan kon zitten. Mijn tv-meubel was ook mijn kledingkast. Meubels met twee (of meerdere) functies zijn een lifesaver

Ga voor grote meubels

Je zou denken dat er in een kleine ruimte geen grote meubels is, maar dat is niet altijd waar. Wees niet bang om grote meubels te nemen. Verschillende kleine spullen kunnen er juist voor zorgen dat je studio rommelig oogt. Als je kiest voor grote meubels heb je een strakke en opgeruimde indeling. Ook weer handig voor meubels met een dubbele functie.

Creëer lucht

Meubels op hoge poten zorgen ervoor dat je meer vloer ziet, waardoor de ruimte groter oogt. Gebruik de hoogte van de kamer en bevestig kasten aan de muur. Zo creëer je ruimte op de vloer. Ook is kleur een belangrijk aspect. Kies voor meubels met neutrale kleuren. En vergeet je muren niet: het kiezen van donkere kleuren zorgt ervoor dat je studio minder ruimtelijk aanvoelt.

Slim opbergen

Net als het kiezen van meubels met een dubbele functie, is het kijken naar slimme opbergmogelijkheden bij je meubels erg belangrijk. Tegenwoordig zijn er genoeg banken, poefjes en tafels met opbergruimte. Tip: zorg ervoor dat je opbergruimte onzichtbaar is.

Gordijnen zijn je beste vriend

Gordijnen zijn niet alleen je beste vriend voor je ramen, maar ook voor het scheiden van ruimtes en het creëren van zones zijn ze ideaal Zo kun je om je bed een set gordijnen hangen om het af te zonderen van de rest van de studio. Ook kun je gordijnen gebruiken als kamerscherm of om je opslag/kasten te verbergen. Het gebruiken van een gordijn als 'deur' is ook een slimme optie.

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.