vmodel.png

V-model: technologiecompetenties van zorg- en welzijnsprofessionals

Technologie draagt bij aan belangrijke kwaliteitsindicatoren binnen zorg en welzijn, zoals gepersonaliseerde zorg, langer thuis wonen, en bevordering van eigen regie en zelfstandigheid. Tegelijkertijd is het gebruik van technologie nog onvoldoende onderdeel van het handelingsrepertoire van zorg- en welzijnsprofessionals.

Binnen dit project wordt het oorspronkelijke V-model doorontwikkeld (Heijblom et al., 2015; Den Ouden, 2021). Het V-model beschrijft basis en verdiepende technologiecompetenties, die zorg- en welzijnsprofessionals nodig hebben om technologie in hun werk in te zetten.

Doel

In dit project wordt een literatuurreview en een mixed-method delphi studie uitgevoerd, om het in de praktijk ontwikkelde V-model te onderbouwen op basis van literatuur en expert raadpleging.

Financiering

Regiodeal (onderdeel van TOPFIT Citizenlab)

Partners

Saxion - Lectoraten Technology, Health & Care en Smart Health
ROC van Twente

Looptijd

Februari 2022 - Juni 2023

Projectresultaat

Dit project heeft geleid tot gevalideerde versie van het V-model voor technologiecompetenties. Het V-model biedt zowel opleidingen als zorg- en welzijnsorganisaties handvatten om technologie te integreren in het onderwijs en de praktijk. In het initiële onderwijs kan het V-model worden gebruikt om leerdoelen en lessen aan te scherpen en technologie een vanzelfsprekend onderdeel te maken van het curriculum. Daarnaast kan het onderscheid tussen de basis- en verdiepende competenties richting aan de ontwikkeling van keuzedelen in het mbo, en associate degrees, minoren of studieroutes in het hbo. Het uiteindelijk doel is het opleiden van toekomstbestendige professionals met technologiecompetenties. Door het V-model zowel in het onderwijs als de praktijk in te zetten, kunnen we de aansluiting tussen onderwijs en praktijk verbeteren. Het model kan voor de praktijk helpend zijn in de bij- en nascholing van medewerkers en om het gesprek aan te gaan over persoonlijke leerdoelen van medewerkers alsook hoe de benodigde technologiecompetenties zijn geborgd binnen teams en/of de organisatie. Door samenwerking van professionals met basis én professionals met verdiepende competenties kan mogelijk een versnelling plaatsvinden rondom de duurzame implementatie van technologie in de praktijk.

Het V-model, het literatuuronderzoek en de Delphi-studie worden beschreven in het O&G artikel getiteld ‘Technologiecompetenties van zorg- en welzijnsprofessionals van nu én in de toekomst’. Lees hier meer informatie.  

Verdiepende competenties.png

Downloads

  • Er is een open-access boek geschreven over de competenties van het V-model, getiteld ‘Techwijs in Zorg en Welzijn’. Dit boek is toegankelijk via de website www.techwijsinzorgenwelzijn.nl
  • Er zijn leeractiviteiten ontwikkeld rondom de vijf basiscompetenties en de overkoepelende competentie Ethische Reflectie. Deze zijn toegankelijk via Resultaten van ons onderzoek | Hogeschool Saxion

Betrokken partijen

Dit project is een samenwerking tussen Saxion lectoraten Technology, Health & Care, Smart Health en ROC van Twente. Het project is financieel mogelijk gemaakt door de regiodeal (onderdeel van TOPFIT Citizenlab).

Meer weten?

Neem contact op met Marjolein den Ouden, Marloes Postel of Anne-Ruth Oosterbroek (extern):

Marjolein den Ouden, lector Technology, Health & Care

dr. Marjolein den Ouden

Lector Technology, Health & Care

06 - 1237 3687 Profiel LinkedIn
THC_MarloesPostel.jpeg

dr. Marloes Postel

Associate lector Technology, Health & Care

06 - 1244 3608 LinkedIn