Innovatie en ontwikkeling van de zorgsector: EUVECA
Het project innovatie en ontwikkeling van de zorgsector: European platform for Vocational Excellence in Health Care (EUVECA) is een ERASMUS+-project. Het project is gericht op het ontwikkelen van toekomstgerichte vaardigheden (21st century skills) van huidige en toekomstige professionals. Voor het project worden in 7 EU-regio’s regionale hubs opgericht die samenwerken binnen een Europees platform.
Doel van het EUVECA-project is om de zorg toekomstbestendig te houden door het scholen van huidige en toekomstige professionals in digitale en communicatieve vaardigheden, inter- en multidisciplinair samenwerken en innoveren. De kern van het project is de ontwikkeling van zeven Regionale Vocational Excellence Hubs, die samenwerken via een Europees Platform voor Vocational Excellence. De ‘Twente hub’ wordt vertegenwoordigd door Saxion, Universiteit Twente, ZGT en OostNL. Hierin werken we samen met regiopartijen uit Denemarken, Italië, Slovenië, Spanje, Noorwegen en Duitsland.
Samenwerken of vragen?
Neem contact met ons op.
dr. Marjolein den Ouden
Over dit project
Meer informatie over het EUVECA-project is te vinden op het edu4health-platform, dat is ontwikkeld om geïnteresseerden toegang te geven tot scholingsactiviteiten voor (toekomstige) zorg- en welzijnsprofessionals.
Projectresultaat
Baseline report
Er werd een online vragenlijst afgenomen onder 970 verpleegkundigen en verpleegkunde studenten in de zeven Europese regio’s om hun behoefte aan 21e-eeuwse vaardigheden te onderzoeken. Deelnemers gaven aan dat alle vaardigheden belangrijk zijn, vooral communicatie en samenwerking. Tegelijkertijd bleek er een duidelijke kloof tussen hoe belangrijk men deze vaardigheden vindt en hoe goed men zichzelf hierin beoordeelt. Vooral op het gebied van ICT-vaardigheden, kritisch denken, probleemoplossend vermogen en leiderschap is er veel behoefte aan training.
Edu4Health platform
Het Europese platform Edu4health is in april 2025 opgeleverd. Op dit platform zijn leeractiviteiten te vinden voor (toekomstige) zorg- en welzijnsprofessionals.
De leeractiviteiten zijn georganiseerd rond 6 hoofdthema's, die werden geïdentificeerd als de grootste uitdagingen voor de gezondheidszorgsector en waarbij de ontwikkeling van competenties en vaardigheden van groot belang is. Deze thema’s zijn:
- The growing importance of chronic disease and co-morbidity among patients
- The aging population
- Personalized Care and Prevention
- The competent and modern health consumer
- The information revolution and the general digitalization of the society
- The climate challenge
Testen en implementatie
De tweede helft van 2025 staat het testen van de leeractiviteiten centraal en daarna de implementatie ervan.
Partners
Dit project is in opdracht van het ERASMUS+-programma. Het is een samenwerking tussen 7 regionale, Europese skills-ecosystemen. Lees hier meer over de betrokken partijen.
Onze onderzoekers

dr. Marjolein den Ouden
Lector Technology, Health & Care
06 - 1237 3687 [email protected] Profiel LinkedIn
dr. Marloes Postel
Associate lector Technology, Health & Care
06 - 1244 3608 [email protected] LinkedIn
Sustainable Development Goals
Met dit project dragen bij aan de volgende Sustainable Development Goals:
- goede gezondheid en welzijn
- kwaliteitsonderwijs
- partnerschap om doelstellingen te bereiken