Lopend

TechForward

Via actieonderzoek met docenten een stap voorwaarts richting de inbedding van technologie in zorg- en welzijnsonderwijs.

Status:
Lopend
Looptijd
3 jaar
Startdatum
1 april 2024
Einddatum
1 april 2027
techforward.png

Technologie is niet meer weg te denken uit de dagelijkse realiteit van de zorg en het sociaal werk. Interactieve zorgrobots, slimme apps en digitale platformen om de werkdruk te verlichten en de kwaliteit van zorg te verbeteren zijn hiervan voorbeelden. Van toekomstbestendige professionals wordt daarom verwacht dat zij een positief kritische houding hebben en beschikken over de juiste competenties om goed met technologie te kunnen werken. Hier is een belangrijke rol weggelegd voor het onderwijs en de docenten. Technologie is niet langer een keuze, maar moet standaard onderdeel uitmaken van het zorg- en welzijnsonderwijs.

Dit project is een initiatief van het lectoraat Technology, Health & Care

Dit project is bedoeld om docenten klaar te stomen voor deze taak. Om te beginnen wordt met behulp van de Technologiecompetentie Wijzer onderzocht wat zij nodig hebben om technologie in hun onderwijs in te bedden. Deze informatie vormt vervolgens de basis voor de ontwikkeling van effectieve docentprofessionalisering. Vervolgens zullen actieonderzoeker en docent gezamenlijk optrekken in de implementatie van technologie in het curriculum.

Binnen dit project werken onderzoekers en docenten van Saxion, ROC van Twente, Deltion College, Graafschap College en Aventus samen om technologie een vanzelfsprekende plek te geven in het zorg- en welzijnsonderwijs. Hiervoor is het een voorwaarde dat docenten zich competent voelen om technologie te integreren in hun lessen.

Samen met docenten, studenten en werkveld werken de onderzoekers daarom samen aan de volgende concrete projectdoelen:

  • De doorontwikkeling van de competentie-scan ‘Willen en Kunnen?!’ tot een feedbacktool waarmee docenten een geautomatiseerd en persoonlijk advies ontvangen over hun eigen adoptiebereidheid en technologiecompetenties.
  • Inzicht krijgen in professionaliseringsbehoeften van docenten.
  • Het ontwikkelen en uitvoeren van scholingsactiviteiten en beleidsontwikkeling t.b.v. de professionalisering van zorg- en welzijnsdocenten.
  • Inzicht krijgen in de huidige en gewenste situatie m.b.t. technologie binnen de curricula van zorg- en welzijnsopleidingen.
  • Het implementeren van technologie in de curricula en structurele aandacht voor technologie binnen de deelnemende zorg- en welzijnsopleidingen.
THC_MarloesPostel.jpeg

Samenwerken of vragen?

Neem contact met ons op.

dr. Marloes Postel

Associate lector Technology, Health & Care

Over dit project

Meer informatie over het TechForward project is te vinden op deze website

Projectresultaat

De doorontwikkeling van de competentie-scan ‘Willen en Kunnen?!’ heeft geresulteerd in een compact meetinstrument van 26 items, genaamd Technologiecompetentie Wijzer. Er zijn twee versies: één voor docenten en één voor zorg- en welzijnsprofessionals. Beide zijn te vinden op deze website.

De totstandkoming van de Technologiecompetentie Wijzer wordt beschreven in deze infographic.

Partners

Het project wordt financieel mogelijk gemaakt door TechYourFuture.

ROC van Twente Deltion Graafschap College website

Onze onderzoekers

THC_MarloesPostel.jpeg

dr. Marloes Postel

Associate lector Technology, Health & Care

06 - 1244 3608 LinkedIn
Marjolein den Ouden, lector Technology, Health & Care

dr. Marjolein den Ouden

Lector Technology, Health & Care

06 - 1237 3687 Profiel LinkedIn

Sustainable Development Goals

Met dit project dragen bij aan de volgende Sustainable Development Goals:

  • goede gezondheid en welzijn