Virtuele verwachting, fysieke beleving

Met het onderzoeksproject ‘Virtuele verwachting, Fysieke beleving’ realiseert Saxion een geheel nieuwe beleving in (mode) retail. Dat is technisch mogelijk, maar aan de benodigde techniek moet nog veel gesleuteld worden. In dit project bundelt Saxion kennis op het terrein van de techniek, human machine interaction, retail, mode, marketing en creatieve industrie.

Het doel is het ontwikkelen en toepassen van media- en ICT-innovaties voor het beïnvloeden van de winkelbeleving en het koopgedrag van shoppers in de modesector, zowel fysiek als online. De online beleving – op internet thuis, of via een scherm, zuil, tablet of smartphone in de winkel – schept verwachtingen, die worden waargemaakt als je het product fysiek in handen hebt, thuis of in de winkel. Vandaar de titel: Virtuele verwachting, Fysieke beleving.

Onderzoekslijnen Virtuele verwachting, Fysieke beleving

Het onderzoeksproject ‘Virtuele verwachting, Fysieke beleving’richt zich op drie onderzoekslijnen, vanuit drie verschillende gezichtspunten:

  1. Vanuit een technologisch gezichtspunt: het ontwikkelingen van technologie voor het virtueel passen, de interactie met schermen (gesture-based browsing) en de smartphone. Denk bijvoorbeeld aan consumenten die eerst virtueel passen op een scherm en dan met hun smartphone verder de winkel ingaan.
  2. Vanuit een retail gezichtspunt: hoe gaan de verschillende verkoopkanalen, virtueel en fysiek samen? Krijgen we in de toekomst een ketenomkering waarbij de consument zijn kleding virtueel ontwerpt, die even later automatisch gemaakt wordt, als maatwerk af te halen?
  3. Vanuit het gezichtspunt van de consument: het gaat om de klant, zijn winkelbeleving en zijn koopbeslissingen. En welke rol speelt technologie hierbij?

Consortium Virtuele verwachting, Fysieke beleving

Het onderzoeksproject sluit aan bij de topsectoren High Tech Systemen en Materialen (HTSM) en Creatieve Industrie. Ook sluit het aan bij CLICK/NextFashion, het netwerk dat de innovatieagenda op gebied van mode ontwikkelt en uitvoert. Met dit project zijn crossovers mogelijk tussen CLICK en HTSM. 

Bekijk wie deelnemers zijn in het consortium van Virtuele verwachting, Fysieke beleving.

Het onderzoeksproject is een vervolg op het eerder afgesloten onderzoeksproject Future Store. Het onderzoek start in februari 2013 en heeft een looptijd van 2 jaar.

Resultaten project op Modefabriek

Op 25 en 26 januari 2015 zijn de resultaten van dit project gepresenteerd tijdens Modefabriek 2015. Bekijk de getoonde demo's.

Meer informatie

Voor meer informatie over het onderzoeksproject Virtuele verwachting, Fysieke beleving kunt u contact opnemen met lector Wouter Teeuw, w.b.teeuw@saxion.nl

 

Dit onderzoek is medegefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).