Wat betekent een veranderend wereldbeeld richting sociale media voor het (koop)gedrag van de consument, en daarmee voor het concept en inrichting van de retailer in relatie tot visuele en virtuele representatie.

Dat was de centrale onderzoeksvraag van het project Future Store, waarin het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie heeft samenwerkt met het regionale MKB (juni 2010-juni 2012).

De ambiance in een winkel wordt een steeds belangrijker verkoop aspect. Bedrijven doen er alles aan om de stemming van klanten te beïnvloeden. Zo brengen supermarkten met een uitgekiende muziekkeuze hun klanten in een vrolijkere koopstemming en weten winkeliers dat de geur van versgebrande koffie of gebraden kip wonderen doet. Ook wordt ingespeeld op de gemoedsstemming op het moment van kopen, relevante gebeurtenissen (WK voetbal) of persoonlijke lifestyle (halal voedsel). Naar de prikkeling van zintuigen en de invloed hiervan op het koopgedrag is uitgebreid onderzoek gedaan. Maar hoe zit het met de invloed van informatietechnologie op het koopgedrag? Bij Saxion doen we onderzoek naar hoe gepersonaliseerde informatie op schermen en sociale media van invloed zijn op het koopgedrag. De context van het onderzoek is het Future Store project (RAAK MKB), dat is opgezet om te onderzoeken welke invloed interactieve schermen en social media hebben op het (koop)gedrag van consumenten en daarmee op het concept, de inrichting en presentatie van winkels.

Doelstelling Future Store

Saxion heeft via studentenprojecten de vraagstelling benaderd via drie onderzoekslijnen:

  • Winkelproces: welke pre-store en in-store stappen vinden hierin plaats, en hoe worden die beïnvloed door ICT en wat betekent dit voor de winkelinrichting.
  • Sociale media: in het bijzonder de communicatie tussen klanten onderling, bijvoorbeeld via review sites (pre-store) of van binnen de winkel naar buiten (in-store).
  • Visualisatie: het gebruik van interactieve schermen in winkels.

Om deze onderzoeken te realiseren is er technologisch apparatuur beschikbaar gesteld door MKB-ondernemers en zijn er experimenten gedaan bij retailers. De onderzoeken zijn uitgevoerd in drie cycli van een half jaar via studentenprojecten waarin docenten, ondernemers en studenten samenwerken.

Resultaten en publicaties

  • Wouter Teeuw, Marleen Hofste, en Michiel Scheffer, “Future Store”, Congres Onderzoek voor een Vitale Regio, Saxion, Deventer, 22 november 2012.
  • Wouter Teeuw, “Winkel van de toekomst, toekomst van de winkel?”, Winkeliersoverleg Enschede Promotie, Enschede, 8 mei 2012.Wouter Teeuw en Abed AlHaialy, “Winkel van de toekomst, toekomst van de winkel?”, Popai Jaarcongres 'Retail at Crossroads’, Lukkien, Ede, 29 maart 2012. Popai deel 1Popai deel 2.
  • Bas Olde Hampsink, Wouter Teeuw, “Winkel van de toekomst, toekomst van de winkel?”, bijeenkomst creatieve sector, KHU, Utrecht, 16 maart 2012.
  • Mettina Veenstra, De toekomst van retail: focus op bezoeker en experience, Frankwatching.nl, 21 februari 2012.
  • Wouter Teeuw, 'Future Store: de (ambient) winkel van de toekomst en de (social) shopper van de toekomst', In: Lemmen, K., & van de Vrie, E. (Red.), Proceedings NIOC 2011, Heerlen, 7/8 april 2011, 234-240.
  • Wouter Teeuw, "Creating a personel shop experience", Mobilemojo: The secret behind mobile and social media, Utrecht, 7 oktober 2010.
  • Wouter Teeuw en Geke Ludden, “Social Shopper”, The Web and Beyond 2010, Amsterdam, 1 juni 2010.

Studentenprojecten

Meer informatie Future Store

Voor meer informatie over Future Store kunt u contact opnemen met Wouter Teeuw, lector Ambient Intelligence.