Nieuwe markten voor gerecyclede garens

Vanuit de Europese Unie en de Nederlandse regering wordt gewerkt aan verduurzaming van de textielindustrie en de daarbij horende circulaire economie. Bij deze nieuwe economie worden o.a. bestaande materialen zo goed mogelijk hergebruikt en gerecycled om meer waarde te creëren. Deze ontwikkelingen komen voort uit harde feiten: de textielindustrie is na olie de meest vervuilende industrie van de wereld. Daarnaast gebruikt de textielindustrie veel niet-regeneratieve grondstoffen, zoals polyester en polyamide, die op een bepaald moment niet meer beschikbaar zullen zijn. Ook is er door een groeiende wereldbevolking een groeiende textielafvalberg, die als bron voor nieuwe grondstoffen gezien kan worden.

Op dit moment wordt slechts 1% van alle textielafval gerecycled tot nieuw garen dat opnieuw wordt toegepast in de textielindustrie. Wolkat Fibre B.V. is actief in de mechanische recycling van post-consumer-textiel dat verwerkt wordt tot nieuw garen en geweven stoffen. Hiermee draagt Wolkat actief bij aan de circulaire economie en het verhogen van de slechts 1% afvaltextiel die daadwerkelijk gerecycled wordt. De stoffen van Wolkat worden op dit moment toegepast in verschillende producten, zoals tassen en laptophoezen, maar ook in interieurstoffen.

Wolkat-textile.jpg

Projectdoel

Wolkat wil de stap maken naar de mode- en kledingbranche en zo op circulaire wijze afgedankte kleding tot nieuwe kleding recyclen. Hiervoor is echter onderzoek nodig waarbij een geschikt garen wordt ontwikkeld dat voldoet aan de kwaliteitseisen en uiterlijke wensen van de mode- en kledingindustrie.

Het uiteindelijke doel van dit project is dan ook om met mechanisch gerecyclede content, een fijn garen te ontwikkelen dat geschikt is voor de mode- en kledingindustrie. De uitdaging hierbij is dat hoe fijner het garen is, hoe lastiger het is om dit met gerecyclede vezels te spinnen, die ook kwalitatief hoogwaardig zijn. Het garen zal een zo hoog mogelijk percentage mechanisch gerecyclede vezels bevatten en waar nodig bijgemengd worden met virgin cellulose vezels.

Vanwege de relevantie van het onderwerp is het project niet alleen noodzakelijk voor de mode- en kledingindustrie, maar ook voor het onderwijs, waar het belangrijk is dat studenten in aanraking komen met dergelijke duurzaamheidsvraagstukken. Studenten van o.a. de Bacheloropleiding Fashion & Textile Technologies (F&TT) en de Masteropleiding Innovative Textile Development (ITD) kunnen binnen dit project een stage doen of een afstudeeropdracht uitvoeren. Hierbij zullen ze kennis opdoen over duurzaamheid, garens en spinprocessen, en daarnaast de nodige onderzoekskills ontwikkelen om te kunnen afstuderen.

Projectduur

Het project loopt van februari 2022 tot december 2022.

Meer informatie

Voor meer informatie over het project ‘Nieuwe markten voor gerecyclede garens’, kunt u contact opnemen met Laura Erkens.

Partners en subsidieverleners:

Dit project is een samenwerking van het Saxion lectoraat Sustainable & Functional Textiles en Wolkat B.V. Het project wordt gesubsidieerd door Tech For Future (TFF).

Logo Wolkat.jpg

Wolkat