Een brand verwoest een gebouw

Hoe dragen brandweerzorg, risico- en crisisbeheersing bij aan een veiliger en weerbaarder Nederland?

Een veilige samenleving: voor en door iedereen. Crises worden complexer, de maatschappij verandert, de rol van de veiligheidsprofessional verandert. De unieke minor Publieke Veiligheid: Brandweerzorg en Crisisbeheersing van Nederlands Instituut Publieke Veiligheid leert over het voorkomen, beheersen en leren van (brand)incidenten en crises. Deze minor wordt aangeboden door Saxion Hogeschool in samenwerking met het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). NIPV is als onafhankelijk kennisinstituut deskundig op publieke risico’s, preventie, incidentbestrijding en crisisbeheersing en levert vanuit die deskundigheid een bijdrage aan alle lagen van publieke veiligheid.

Aanmelden als

Je kunt je inschrijven op de volgende mogelijkheden:

Saxion-student Niet-Saxion-student

Vragen over deze minor?

Jochem Stoeten
  • Code

M.1275

• Start

september

• Type

Voltijd

• Taal

Nederlands

• Max aantal deelnemers

• Locatie

Apeldoorn

• Minor Type

B: Toegankelijk voor enkele hbo-opleidingen (check 'Doelgroep')

• Doelgroep

Saxion-student, Niet-Saxion-student

Wat houdt deze minor in?

De wereld verandert razendsnel en wordt steeds complexer. Hierdoor ontstaan ook nieuwe – deels nog onbekende – risico’s en dreigingen waartoe we ons moeten verhouden. Complexe, maatschappelijke ontwikkelingen vormen de reden om continu te werken aan meer inzicht in en begrip van risico’s en veiligheid in de leefomgeving. Om die reden ga je tijdens deze minor aan de slag met verschillende onderwerpen binnen de wereld van publieke veiligheid. Een veranderende wereld vraagt immers andere kennis en vaardigheden van onze toekomstige (veiligheids-)professionals.

Wat kun jij als toekomstige (veiligheids-)professional bijdragen om de publieke veiligheid van Nederland te borgen? Jij kan het verschil gaan maken voor de huidige en toekomstige generaties.

De minor bestaat uit de volgende modules:

• Inleiding Publieke Veiligheid
    Deze module biedt een kennismaking met de wereld van publieke veiligheid en de werking van de veiligheidsregio’s in Nederland.

• Brandweerzorg
    Hoe houden we Nederland brandveilig en wat doen we op het moment dat er brand uitbreekt? Tijdens de module brandweerzorg is er aandacht voor de manier waarop we brand proberen te voorkomen en de manier waarop we brand bestrijden.

• Onderzoek deel 1 en 2
    Tijdens de minor voer je in groepsverband een onderzoek uit op basis van een specifiek onderwerp uit het werkveld.

• Leren van (mini)crises
    Tijdens deze module leer je over de crisisstructuur in Nederland. Wie komt in actie bij een crisis en hoe kunnen zij de crisis bestrijden? Het is van groot belang voor de veiligheid om hier onze leerpunten uit te halen. Om die reden worden er ook crises geëvalueerd.

• Omgevingsveiligheid en veilige energietransitie
    Gedurende deze module ga je aan de slag met omgevingsveiligheid en de impact van de energietransitie op publieke veiligheid.

De modules van deze minor zijn in nauw contact met mensen uit de onderzoekswereld en het werkveld tot stand gekomen. Een groot deel van de colleges wordt dan ook verzorgd door mensen met onderzoeks- dan wel praktijkervaring. Tijdens deze minor bezoeken we ook enkele locaties binnen de wereld van brandweerzorg en crisisbeheersing.

Deze verdiepende voltijdsminor wordt veel gekozen door studenten van integrale veiligheidskunde/security management. De minor is ook geschikt voor studenten met een diepgaande interesse in veiligheid die van andere opleidingen komen.

Waarom deze minor?

• De minor biedt je een kennismaking met de onderwerpen van brandweerzorg en crisisbeheersing in de wereld van veiligheidsregio’s.
  • Het volgen van deze minor biedt je de uitgelezen kans om meer te leren over de wereld van de brandweer.
  • De minor biedt veel kennis en expertise van ervaringsdeskundigen uit het werkveld.

De toetsing binnen de verschillende modules is gevarieerd en vindt plaats door middel van tentamens, een portfolio en andere inleveropdrachten.

Meer over de studieopbouw?

Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.

Open de Studiegids