supply chain management.jpg

Supply chain management in de praktijk

Een beklimming van een hoge bergtop in de Himalaya vergt al snel een inspanning van een maand of langer. Toch zijn er bergbeklimmers die daar ogenschijnlijk slechts enkele dagen voor nodig hebben. Belangrijke factoren daarbij zijn doelgerichtheid, fysieke voorbereiding en logistiek. Naast de focus van de geest en de fysieke conditie moeten allerlei materiële zaken op de juiste plaats en tijd beschikbaar zijn. Denk aan voedsel, kleding, tent en zuurstof. Alles draait daarbij om logistiek! In deze multidisciplinaire minor leer je meer over de actuele ontwikkelingen binnen supply chain management. Na het volgen van de theorie ga je in een team met een concreet logistiek probleem in een bedrijf of instelling in Oost-Nederland aan de slag. Je maakt kennis met zeer uiteenlopende zaken, van lean manufacturing tot supply chain-strategieën.

Aanmelden als

Je kunt je inschrijven op de volgende mogelijkheden:

Saxion-student Niet-Saxion-student

Vragen over deze minor?

Gerhard Buning
  • Code

M.1270

september

• Type

Voltijd

• Taal

• Max aantal deelnemers

• Locatie

Enschede

• Minor Type

B: Toegankelijk voor enkele hbo-opleidingen (check 'Doelgroep')

• Doelgroep

Saxion-student, Niet-Saxion-student

Wat houdt deze minor in?

In deze minor kom je in aanraking met begrippen als keten-denken (Supply en Demand Chain Management, Efficient Consumer Response), Productielogistiek, Lean thinking, Six Sigma, Theory of constraints, logistieke besturing en Informatie- en communicatietechnologie (waaronder Enterprise Resource Planning, E-Buisiness en Process Mining) en Kostenbeheersing. Een Lean Green Belt certificering is een onderdeel van de minor.

Je leert logistieke processen en prestaties van organisaties en ketens gestructureerd en helder in kaart te brengen en te analyseren. Vervolgens breng je op basis van de resultaten een advies uit over knelpunten en mogelijke verbeteringen van logistieke processen. Hierbij maak je gebruik van relevante software ter ondersteuning van procesoptimalisaties. Praktische problemen vormen het uitgangspunt in deze minor.

De minor beslaat twee delen. De eerste maand is een intensieve onderwijsperiode, waarbij je met name kennis maakt met belangrijke ontwikkelingen en methoden op de volgende gebieden.

• Lean Manufacturing
  • Productielogistiek
  • Supply Chain Management
  • Six Sigma
  • Process mining
  • Theory of constraints

Nadat je dit onderdeel succesvol hebt doorlopen, besteed je een groot deel van je tijd aan een project in een team bij een bedrijf of instelling. Gedurende deze periode krijg je aanvullende workshops, waarbij we verder ingaan op verschillende actuele thema’s. Je krijgt een (theorie)certificaat voor Lean Six Sigma Green Belt als je voor het schriftelijk examen slaagt.

We sluiten de onderdelen af met verschillende soorten toetsen, zoals verdedigingen, digitale tentamens, presentaties en ingeleverde producten.

Je bent voltijdstudent en beschikt over een propedeuse, evenals een inleidende module in de logistiek afgesloten of inzicht in logistieke processen, door stages of projecten. Als je niet aan deze criteria voldoet, is toelating via een intakegesprek mogelijk. Vóór aanmelding via Kies op Maat moet je contact opnemen met Gerhard Buning (g.r.buning@saxion.nl) om na te gaan of er plekken vrij zijn.

• International Business and Management Studies