goudenbergheader (header).jpg

Gouden bergen

Hoe ziet het leven van een succesvolle influencer eruit? Wat gaat er schuil achter de perfecte plaatjes op Instagram? Hoe is het om je gedrag aan te moeten passen aan een algoritme? Waar komt die behoefte aan likes en volgers vandaan? En waarom doen ze wat ze doen? Journalist Doortje Smithuijsen zocht de antwoorden op deze vragen.

Het resultaat is een mooi ‘portret van de digitale generatie’ in haar boek Gouden bergen. Doortje Smithuijsen wilde weten wat het leven van een influencer anders maakte dan dat van haar (of van jou). In het boek volgt ze een aantal influencers in hun dagelijks leven. Een leven waarin de smartphone 24 uur centraal staat als fototoestel of camera, op zoek naar het perfecte plaatje. Het aantal Instagramgebruikers is van 10 miljoen een jaar na de lancering in 2010 gestegen tot 1 miljard in 2019. Het aantal influencers is met eenzelfde snelheid toegenomen: in 2016 werden er rond de 1,3 miljoen gesponsorde foto’s gedeeld op Instagram; in 2018 lag dat aantal op 3,7 miljoen. Influencermarketing is booming. Maar verdien je inderdaad Gouden bergen?