Beoordeling en reflectie door student zelf

Studenten beoordelen (formatief en summatief) mede de voortgang van andere studenten. De beoordeling en feedback vindt door minimaal één peerstudent plaats.

Studenten moeten in het experiment feedback opvragen bij diverse betrokkenen: peers, experts, coaches en na de verkregen feedback tot zelfreflectie komen. Op basis van de verkregen feedback formuleren ze hun leerdoelen voor de volgende periode.

Studenten meer zicht laten krijgen op hun eigen ontwikkeling door ze een actieve rol bij de beoordeling te geven. 

De doelgroep wordt primair gevormd door de studenten van het Excellentietraject Research. Dit is het samenwerkingsverband van de Excellentietrajecten Advanced Applied Technologies, Creative Technology Research en Research on Innovating Organisations.

Een Excellentietraject is een verdiepend onderwijsprogramma dat zich richt op de ontwikkeling van de student tot een specialist op een bepaald vakgebied, die bijdraagt aan innovatie(s) op sectorniveau. 

In het kader van de Saxion Onderwijs Visie is het doel om studenten meer zelfstandigheid en verantwoordelijk te geven bij hun ontwikkeling.

Na het opdoen van ervaring met peer- en zelfbeoordelingen in de reguliere bacheloropleidingen, is onze ambitie dit (sterker) in te voeren en uit te breiden en mee te laten tellen in de eindbeoordeling. De rol van de student verandert zo van ‘passieve klant’ naar ‘betrokken deelnemer’. Het belangrijkste is dat docenten de student als een zelfstandig en intelligente persoonlijkheid zien: ‘Benader studenten als volwassen mensen. Dan gaan ze zich (vaak) ook als zodanig gedragen.’ 

Het ophalen en stroomlijnen van de feedback verliep nog niet gesmeerd. Er zijn veel personen bij betrokken en het kost tijd en moeite om de feedback op te halen. Wel krijgt een student een breder beeld van zijn functioneren. 

Contactpersonen

Excellentietraject Research.

Dit is het samenwerkingsverband van de Excellentietrajecten Advanced Applied Technologies, Creative Technology Research en Research on Innovating Organisations (onderdeel Saxion Top Talent). 

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.