Classroom in the Metaverse

Studenten van het Excellentietraject Blockchain richten een virtuele wereld dusdanig in, dat van hieruit blockchain uitdagingen van bedrijven kunnen worden uitgewerkt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van MiroBoard waar Canvas Modellen op worden ontworpen.

Het Excellentietraject is een verdiepend onderwijsprogramma, dat zich richt op de ontwikkeling van de student tot een specialist op een bepaald vakgebied, die bijdraagt aan innovatie(s) op sectorniveau. 

De mogelijkheden ontdekken hoe Virtuele Werelden zouden kunnen worden ingezet in leer- en netwerkprogramma's. 

De doelgroep wordt gevormd door studenten, docenten en externen uit het bedrijfsleven.

De beoogde impact is dat studenten nog effectiever met online tools leren werken, zoals Virtuele Werelden. 

Pluspunt is, dat studenten enthousiast waren om eraan deel te nemen. Er zijn twee minpunten.

  • Er werd al een oplossing gebruikt die zo min mogelijk kracht vraagt van een laptop, maar toch waren er studenten die de software niet goed konden draaien.
  • Bovendien vraagt de applicatie Virtend om licentie bijdragen.

Interessante punten zijn: 

  • Wat een virtuele wereld gaaf maakt, is dat je andere applicaties in de wereld kunt integreren (MiroBoard bijvoorbeeld). Op deze manier zie je iedereen als avatar naar het bord kijken, kun je elkaar horen en hoef je niet gelijktijdig in de wereld te werken. 
  • Ook kan een online boardspel op een leukere manier worden gegeven. 

  • De demo stimuleert om ook naar andere meer Open Source oplossingen te kijken, we hebben Croquet en Vircadia nog op het oog. 

Contactpersoon

Perry Smit (p.j.smit.01@saxion.nl)

Excellentietraject Blockchain (onderdeel Saxion Top Talent). 

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.