Deep Democracy in praktijk en onderwijs

In de overtuiging dat we samen de verantwoordelijkheid moeten nemen voor een betere wereld en vanuit de kennis dat we dit ook kunnen gaan doen. Gaan we het experiment aan om onze eigen invloed te vergroten.

Dit doen we door in een gebied bewoners en lokale ondernemers te organiseren en vanuit deze coöperatieve organisatie te gaan samenwerken met overheid en grote bedrijven om toekomstbestendig te worden.

Wij kijken naar het gebied als een maatschappelijk bedrijf, waarbij economische waarden gecombineerd worden met ecologische, sociale en andere waarden.

Onze honours programma studenten leren in deze gebiedsgerichte projecten over onze maatschappij:

• Wie voegen er waarde toe en wie onttrekken dat uit ons gebied?
  • Wie nemen de beslissingen en welke krachten hebben hier invloed op?
  • Welke professionals werken er in onze wijk, stad, wat kost dat en wat levert dat op?
  • Wat hebben bewoners en wij nodig om zelf het gebied te gaan runnen met een eigen, waardegedreven businessmodel?
  • Welke bijdrage levert Deep Democracy hierbij?

Studenten en coaches van het Honours Programma Natural Leadership in een of meer regio’s/gebieden ervaring op laten doen met een coöperatieve benadering om Sustainable Development Goals (SDG’s) te bereiken.

De uitdagingen van deze tijd en van teams lossen we samen op door verbindend leiderschap, gebaseerd op de methodieken van Deep Democracy.

In een gebied zijn er namelijk altijd veel verschillende belangen. Deep Democracy is een middel waarvan wij overtuigd zijn dat het werkt: we zoeken zo samen naar coöperatief leiderschap.

De doelgroep wordt gevormd door studenten en coaches van alle opleidingen van Saxion.

In het reguliere onderwijs zal dit experiment impact kunnen hebben op elke opleiding, zeker als het gaat om onderwijs dat zich richt op de SDG’s. Dit gebeurt op verschillende manieren:

• Ten eerste werken we vanuit dit experiment integraal, we onderzoeken een probleem multidisciplinair: Studenten leren buiten de kaders van hun eigen opleiding. Onze ambitie is om, gedreven door wat de studenten het meest raakt in de maatschappij (vanuit hun intrinsieke motivatie), in het reguliere onderwijs ‘de buitenwereld naar binnen te halen’. Dit leidt tot een flinke vernieuwing van en aanvulling op het huidige curriculum, omdat bij de gebiedsgerichte benadering die wij voorstaan action learning en doen centraal staan: Studenten werken en leren in dat gebied.
  • Ten tweede zorgt de manier van werken vanuit Deep Democracy, dat er anders gewerkt gaat worden als groep. Studenten leren over coöperatief leiderschap, over gedragen besluiten nemen en synergie realiseren.

Eén van de studenten zegt het volgende:

“Deep democracy helpt mij in eerste instantie inzichtelijk te krijgen, dát er vaak iets speelt wat niet gezegd wordt en geeft mij daarnaast een hulpmiddel om erachter te komen wát dat is en hoe ik ermee om kan gaan. Daarbij leer ik mezelf ook steeds beter kennen, door de hulpmiddelen van Deep Democracy toe te passen in mijn eigen leven. Ik spreek mezelf sneller uit, waardoor er geen ruis op de lijn komt en de relatie juist in stand blijft. Dit helpt mij in projecten om helder te communiceren en ook om te zien waar er misschien wel ruis is.”

Contactpersonen

Honours Programme Natural Leaderhip (onderdeel Saxion Top Talent). In het kader van dit honours programma werkt Saxion samen met de Stichting Projectkompassie.

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.