Landelijk leertraject Brede vaardigheden

Het uitgangspunt is dat (werkende) studenten in het hoger onderwijs baat hebben bij een ruimere ontwikkeling van brede vaardigheden voor hun (toekomstige) carrière in een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

Om te verkennen hoe het hoger onderwijs beter kan aansluiten op de veranderende vraag van samenleving en arbeidsmarkt, organiseren OCW en een aantal hoger onderwijsinstellingen een leertraject als gemeenschappelijk instrument.

Dit instrument wordt ingezet om met en van elkaar te leren hoe het aanleren van brede vaardigheden gedaan wordt binnen de betrokken instellingen en hoe dit verder verbeterd kan worden.

In dit leertraject nemen alle partners op gelijke voet deel en werken zij toe aan gemeenschappelijke kennisdeling en kennisopbouw over brede vaardigheden.

Het onderscheidende van dit leertraject is dat het een actieve bijdrage beoogt te leveren aan het realiseren van instellingsbeleid, waar de ontwikkeling van brede vaardigheden integraal onderdeel van uitmaakt. De partijen stellen zich hierin op als kritische vriend voor het leerproces van de andere betrokkenen. 

Verkennen hoe hoger onderwijs beter aansluit op de veranderende vraag van de samenleving en de arbeidsmarkt. 

Dit is een initiatief van het Ministerie van OCW (gestart in 2019). Naast Saxion Hogeschool nemen de volgende instellingen deel:

  • Fontys Hogeschool,
  • Hanzehogeschool Groningen,
  • Hogeschool van Arnhem en Nijmegen,
  • Hogeschool Utrecht,
  • NHL Stenden,
  • Viaa Hogeschool,
  • Erasmus Universiteit Rotterdam,
  • Rijksuniversiteit Groningen en
  • Vrije Universiteit Amsterdam. 

Hoger onderwijs met brede vaardigheden in curricula.

In de periode 2020-2024 werken de instellingen afzonderlijk, onderling en/of in samenwerking met het ministerie van OCW aan onderstaande ontwikkelopgaven. Zij doen dit vooral door te ervaren en bij elkaar op werkbezoek te gaan:

  1. Het komen tot een collectief beeld van de (toekomstige) uitdagingen voor afgestudeerden en de rol van brede vaardigheden, rekening houdend met de sectorale en disciplinaire eisen en ontwikkelingen. 
  2. Het gezamenlijk identificeren en/of definiëren van rijke leeromgevingen en leermethodieken, waarbinnen brede vaardigheden kunnen worden ingebed.
  3. Het identificeren van concrete stappen in het proces om brede vaardigheden te verstevigen in individuele onderwijsconcepten. 

De oogst tot nu toe, is het inzicht dat het hoger onderwijs met betrekking tot brede vaardigheden drie perspectieven heeft:

  • de lerende mens,
  • de professional en de
  • innovator.

Toekomstig onderwijs zou hierop moeten inspelen. 

Contactpersonen

 Saxion OnderwijsInnovatie Hubonderwijsinnovatiehub@saxion.nl

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.