Studenten weten wie hen het beste kan coachen

Het doel van dit experiment was om een nieuwe pro-coach aan te trekken voor de Honours Programma’s Innovation and Business Creation en Changing Leadership.

Een pro-coach is in de ogen van de studenten de overtreffende trap van een coach maar aan de andere kant juist weer niet: “We zochten iemand die professioneel, proactief, probleemoplossend en vooral ook zelf leergierig is. Een leider die soms iets meer op de voorgrond, soms meer op de achtergrond ons begeleidt zonder afbreuk te doen aan ons systeem, door daar juist aan toe te voegen en te helpen ontwikkelen.” 

Het proces liep van januari tot en met juni 2022 en bestond uit werving, selectie en onboarding, dat geheel door de betrokken studenten zelf werd uitgevoerd. Communicatielijnen werden opgezet via www.werkenbijsaxion.nl en de interne vacaturesite van Saxion. Dit gaf ons een beeld van wat Saxion als organisatie verwachtte van een pro-coach in deze functie. Daarnaast waren er ook wel wat ruwe randjes, zoals het leren omgaan met de emoties van een zeer teleurgestelde afgewezen kandidaat. 

Door middel van de werving en selectie van een pro-coach door Honours Programma studenten aantonen, dat studenten in de juiste setting hun eigen docenten en coaches kunnen kiezen. 

De doelgroep wordt gevormd door alle opleidingen van hogeschool Saxion. 

Studenten hebben de Saxion organisatie laten zien, dat zij in de juiste setting heel goed in staat zijn om hun eigen docenten en coaches te kiezen: talenten kiezen talenten.

We hopen dat dit experiment een impact zal hebben op het reguliere onderwijs, zodat studenten in de toekomst nog meer betrokken zijn bij hun eigen leerproces en dat zij hun eigen docenten en coaches kunnen kiezen. 

Dit experiment leverde ons een super leuke en gemotiveerde collega op. Ook hebben de studenten van beide Honours Programma’s ongelofelijk veel geleerd in dit HRM proces.

We weten vaak al wel dat grotere organisaties een stevige bureaucratie kunnen kennen (niet uit onwil overigens), maar daar dan toch een productieve weg in vinden gaf de studenten veel inzicht in de verschillende perspectieven in een organisatie.

Om dit in het reguliere onderwijs ook voet aan de grond te kunnen geven, is het noodzakelijk dat de organisatie zich ook kwetsbaar durft op te stellen. En tegelijkertijd dat de organisatie het vertrouwen moet geven én ontvangen aan en van studenten om in de eigen ziel van de organisatie te roeren. 

Contactpersonen

Honours Programma’s Innovation and Business Creation en Changing Leadership (onderdeel Saxion Top Talent). 

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.