The Conscious Business Challenge

Als start van het Honours Programma gaan de deelnemende studenten vier dagen op Quest Trek in de Achterhoek. De Quest Trek is een intensief coaching programma, waarin de deelnemers spelenderwijs en wandelend in de natuur op zoek gaan naar hun talenten, drijfveren, kernwaarden en ambities.

De Quest Trek is een unieke manier om studenten meer geloof in eigen kunnen te geven en om de groep tot een hecht team te smeden. Samen vier dagen optrekken zonder telefoon en waarbij persoonlijke ervaringen worden uitgewisseld, is voor de meeste studenten een life-changing ervaring.

Het doel van het experiment hangt direct samen met het doel van het Honours Programma Conscious Business Challenge, namelijk om studenten in contact te brengen met hun drijfveren, talenten en ambities.

Studenten gaan op zoek naar hun ‘purpose’ en de bijdrage die ze willen leveren aan de totstandkoming van de betekeniseconomie.

Dit is een samenlevingsvorm waarin welzijn en inclusiviteit centrale doelen zijn binnen de grenzen van de ecologie. In de betekeniseconomie staat meervoudige waardecreatie centraal en is geld een van de waarden in plaats van het enige doel.

De ervaringen binnen het honours programma willen wij ook ten goede laten komen aan het reguliere onderwijs. 

Het honours programma is bedoeld voor studenten die hun propedeuse hebben behaald en die naast de bachelor zoeken naar een extra uitdaging.

Anders dan de naam doet vermoeden is het programma toegankelijk voor studenten met alle mogelijke inhoudelijke achtergronden van domeinen als Economie, Onderwijs, Techniek en Zorg.

Het programma trekt vooral studenten die zelfkennis willen ontwikkelen en die willen bijdragen aan een eerlijkere en duurzame wereld. 

Het experiment heeft een aantal doelen die van belang zijn voor het reguliere onderwijs: 

  1. Hoe kan je een groep studenten aanzetten tot het vormen van een veilige, warme en reflectieve teamomgeving waar studenten op elkaar letten en elkaar spiegelen? 
  2. Hoe kan je studenten op individueel niveau engageren en bemoedigen om te produceren in plaats van te consumeren? Hoe verleid je studenten om zelfsturing te ontwikkelen? 
  3. Hoe kunnen we studenten verleiden om te werken aan ’het gat in de maatschappij’ in plaats van ‘het gat in de markt’? Samenredzaamheid in plaats van zelfredzaamheid. 
  4. Het introduceren van ‘Whole person approach’ werkvormen waarbij studenten als volledig mens worden gezien en niet alleen als ‘hoofd’. 

“It is an impactful and unique experience, which I think everyone should experience in their life. I got to learn more about myself, but mainly what the core is that I stop myself from doing things. It gave me clarity, realization and the opportunity to reflect honestly and deeply, while being coached from professionals.”. Sevgi Aktas, HRM. 

“I am much more aware of when I really want something or when I think I should want something. I am more invested in my friendships and more open about matters of any kind. The MyQuestTrek has opened up conversations between my heart and mind. I have a new appreciation for my close friends and taking control of your own life.” Janis Rehme, Hotel Management. 

Contactpersonen

Honours Programma Conscious Business Challenge -> gaat samen met Honours Programma Creativity in Finance & Management verder als Honours Programma iFlourish (onderdeel Saxion Top Talent).

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.