Toepassen honours principes bij thuisgroepen

De studiecoaches krijgen geen ‘voorgekauwd’ programma meer, dat ze standaard moeten volgen, maar krijgen alleen richtlijnen voor de bijeenkomsten. Per bijeenkomst is alleen het doel aangegeven en kunnen de coaches terugvallen op een aantal voorbeelden.

Formal education will make you a living. Self education will make you a fortune

Jim Rohn

De bedoeling is, dat ze zelf aan de slag gaan om de bijeenkomst vorm te geven, zodat het ook echt past bij de persoon die de bijeenkomst leidt en dat ze niet zenden, maar het (leer)gesprek aangaan.

Dit gaat om bijeenkomsten in studiejaar 1 waarbij de nadruk ligt op de veranderende rol van de docent. In jaar 2 komt de nadruk te liggen op de student, waarbij, zoals binnen het honours programma, studenten zélf aan zet zijn om de bijeenkomsten te organiseren.

Onderzoeken of bepaalde principes die in het honours programma goed werken (coachen, veel eigen inbreng van zowel docent als student, veel vrijheid) ook in het regulier onderwijs tot hun recht komen.

In eerste instantie docenten (studiecoaches). Zij moeten aan de slag met een veel vrijere opzet van de studieloopbaanlessen en -bijeenkomsten.

De bedoeling is dat de docent niet ‘zendt’, maar het gesprek aangaat, werkt aan community-vorming en de te behandelen thema's naar eigen inzicht aan de studenten presenteert.

Een tweede doelgroep is de student. Hij/zij krijgt de opdracht om te reflecteren via een Persoonlijk Ontwikkel Plan: een geheel vrije vorm om te reflecteren. De studenten vallen echter buiten de scope van het experiment, zoals dat in dit document beschreven wordt.

• Meer ruimte voor docenten om vorm te geven aan studieloopbaanbegeleiding en persoonlijker onderwijs.
  • Meer binding met de groep, doordat vrijwel iedere bijeenkomst het (leer)gesprek aangegaan wordt.
  • Meer individuele creativiteit van docenten, omdat ze zelf vorm kunnen geven aan de bijeenkomsten en daardoor meer werkplezier.

De eerste ervaringen zijn na evaluatie wisselend te noemen. Wat duidelijk opviel, was dat de meer ervaren studiecoaches redelijk positief waren over de nieuwe opzet en dat collega’s met minder ervaring daar niet goed mee uit de voeten konden.

‘Geef er je eigen draai aan’, betekent dat je per les extra tijd moet investeren in de voorbereiding om geschikte voorbeelden en/of werkvormen te vinden. Daarvoor is best wel wat kennis/ervaring nodig. Vandaar ook dat veel wat meer onervaren collega’s moeite hadden met dit concept. Daarnaast zal er meer aandacht moeten komen voor scholing.

Lang niet alle studiecoaches voelen zich comfortabel in de vrijere rol die ze toebedeeld krijgen. Ook het voeren van een groeps- of leergesprek vinden sommige collega’s lastig.

Er zal komend jaar ingezet worden op extra training in het voeren van groepsgesprekken, maar ook op creativiteit en persoonlijke/professionele ontwikkeling van de docent zelf.

Wil je immers studenten meer vrijheid geven om hun portfolio samen te stellen of daag je ze uit om op een andere, wellicht wat vrijere en meer creatieve manier om te gaan met hun studie, dan zul je zelf het goede voorbeeld moeten kunnen geven.

Contactpersoon

Hans Leijenaar (h.j.leijenaar@saxion.nl), Honours Programma Creativity in Finance & Management -> gaat samen met het Honours Programma Conscious Business Challenge verder als Honours Programma iFlourish (onderdeel Saxion Top Talent).

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.