Verbreden en verrijken van Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling in de Pabo

De kern is dat in PPO en thuisgroepen verbredende thema’s over jeugd en opvoeding een plek krijgen. En dat er ook afspraken zijn gemaakt over de keuze van de thema’s en wijze van behandeling daarvan. Het gaat om maatschappelijke thema's in relatie tot persoonlijke ontwikkeling vanuit verschillende invalshoeken.

Vanuit YES! noemen we het aan bod laten komen van deze thema’s In2Connection. Dit moet er toe leiden dat studiecoaches, Pabo studenten en studenten van het honours programma YES! ingezet kunnen worden om thema’s, die min of meer buiten de directe scope van de Pabo vallen te agenderen en adresseren. We willen heel concreet dat enkele studiecoaches samen met enkele YES-studenten de betreffende bijeenkomsten volgens bovenstaande lijn verder helpen te ontwerpen. 

De afgelopen jaren waren  deze thema’s bij YES!: rouw bij kinderen, gender, muziek en emoties, kinder-EHBO cursus, geloof en jeugd, filosofie met kids, gezichtsbedrog, jeugdschaken, jeugdcriminaliteit, passend onderwijs, kinderrechten, het vergeten kind, medialab, duurzaamheid en het kind en het systeem. 

Vanuit de gedachte: ’It takes a village to raise a child’, komen in het Honours Programma Youth, Education and Society (YES!) verbredende thema’s aan de orde, die buiten de directe scope van de Pabo vallen.

Het doel van het experiment is om in het fundament van de opleiding (Pabo) te borgen, dat er mogelijkheden zijn om dergelijke verbredende thema’s over jeugd en opvoeding in PPO (Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling) en thuisgroepen aan bod te laten komen. Deze thema’s kunnen dan onder meer met hulp van YES!-studenten worden ingebracht. 

De doelgroep van dit experiment zijn de studenten en docenten van de eigen Pabo. Er is een nieuw curriculum voor de bachelor in Enschede en Deventer gekoppeld aan thuisgroepen, waarvan PPO onderdeel uitmaakt. Dit curriculum is deels nog in ontwikkeling.

Nieuw is dat studenten zelf relevante thema’s kunnen kiezen en ook invloed hebben op de opzet van de bijeenkomsten van de thuisgroepen, in samenspraak met de studiecoaches die deze thuisgroepen begeleiden.

Door deze grotere inbreng van studenten, kunnen er onderwerpen aan bod komen die normaal buiten de scope van de Pabo liggen. En brengen we Pabo studenten en YES!- of andere Honours Programma-studenten met elkaar in contact. 

We hebben samen met enkele YES!-studenten bij een studiecoach verkend in hoeverre In2Connection waardevol zou kunnen zijn: deze behoefte is er zeker. We zijn nu in gesprek met de onderwijsmanager in hoeverre we dit kunnen en mogen agenderen. 

Contactpersonen

Honours Programme YES! (onderdeel Saxion Top Talent). 

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.