klimaatplein 1.jpg

Rondleiding groen-blauwe ontwikkelingen Saxion

Saxion Enschede, M.H. Tromplaan 28, Enschede

In het kader van de Twentse Waterweken nodigt Saxion je uit om op donderdag 11 mei tussen 11:00 en 13:00 uur langs te komen voor een virtuele & fysieke rondleiding langs de actuele groen-blauwe ontwikkelingen op de Saxion Stadscampus in Enschede.

Drie projecten die in de realisatiefase zitten, staan deze dag centraal:

Het Waterlab

Hier neemt het lectoraat International Water Technology twee decentrale zuiveringsinstallaties in gebruik voor unieke toepassingen in onderwijs, demonstraties en de #watertransitie naar maximaal (her)gebruik van lokaal beschikbaar water binnen Saxion. Het gaat om de innovatieve afvalwaterzuivering BluElephant en een decentrale waterzuivering die grond-, regen- en oppervlaktewater van drinkbare kwaliteit kan maken door ontijzering, nanofiltratie en UV-desinfectie. Meer informatie is te vinden op de projectpagina van het Tech for Future-project OneStepNF.

Waterlab2.jpeg

Het Klimaatplein

Het klimaatbestendig inrichten van het plein voor het hoofdgebouw aan de Tromplaan 28. De bouwwerkzaamheden starten eind april/begin mei en gaan tot aan het eind van de zomervakantie door.

Op 11 mei kun je met een VR-bril virtueel over het gerealiseerde plein lopen en zien hoe het eindresultaat wordt. Saxion-studenten hebben een belangrijke rol gehad in het ontstaan en ontwerp van dit klimaatplein.

klimaatplein 2.jpg

De Studentenmoestuin

Een initiatief voor en door Saxion-studenten. “Uit onderzoek is gebleken dat er erg veel voordelen zijn aan een moestuin, zowel fysiek als mentaal en zelfs sociaal. Daarom is het een ideale combinatie voor Saxion: duurzaamheid, sociale verbinding, bewustwording en welzijn.

Met je handen werken geeft veel rust en voldoening en dit is iets waar studenten steeds meer behoefte aan hebben. Ze zijn vaker bezig met natuur, voeding en veganisme en zijn steeds bewuster in de keuzes die ze maken", aldus projectmanager Joy Douma in een artikel van SaxNow

Studentenmoestuin.jpg

Ben je niet in de gelegenheid om op 11 mei langs te komen? Niet getreurd! Je kunt op elk ander moment de doe-het-zelf-excursie Klimaatbestendig Enschede doen, inclusief audiotour. Benieuwd wat er nog meer te zien en te doen is tijdens de Twentse Waterweken op 1 t/m 14 mei 2023? Check het volledige programma!

Heb je een vraag of wil je op de hoogte blijven van de groen-blauwe ontwikkelingen bij Saxion? Neem dan contact op met Ruben Timmers via r.a.timmers@saxion.nl.

Saxion en duurzaamheid

Duurzaamheid staat bij Saxion hoog op de agenda. Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan de ecologische, economische en sociale opgaven van deze tijd. Saxion onderschrijft de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Wij zetten ons in voor deze zeventien doelen. Dat doen wij met ons onderwijs en onderzoek, zowel voor onze eigen regio als voor andere plekken in de wereld. Ook als organisatie werken we aan onze duurzame ambities. Samen aan de slag is het motto!

Wil je meer weten over de manier waarop wij als Saxion omgaan met de SDG’s en duurzaamheid? Kijk dan eens op saxion.nl/duurzaamheid.

Saxion Sustainable | Samen aan de slag

• Saxion Enschede, M.H. Tromplaan 28, Enschede