alexandra-gorn-320556-unsplash.jpg
Studentenleven

Een kater? Zo los je het op!

Leestijd Minuten

Je hebt het voor elkaar: hoofdpijn, misselijk, draaierig, en dat allemaal als gevolg van de vorige avond, toen je wellicht wel iets minder had moeten drinken dan je hebt gedaan. Maar, vrees niet: hier spreekt de katerexpert!

Als je mij dit gevraagd had voor je stevig aan de drank ging, had ik gezegd dat je dat beter niet kon doen. Al brallend bij hoog en laag beweren dat jij de hoofdact van het Introconcert had kunnen zijn als One Direction je niet gedumpt had, is niet sexy. Of die graafmachine die je vannacht echt heel graag wilde hebben, daar blijk je nu ineens geen ruimte meer voor te hebben in je tuin. Daar kan ik (sorry) niets meer aan veranderen, maar ik kan er wel voor zorgen dat je niet de rest van de dag het gevoel hebt alsof je onder een stoomwals bent gekomen.

Wat is een kater?

Ja, deze biologieles is verplicht. Een kater is wat ontstaat als je veel te veel gedronken hebt of als je nou eenmaal een tolerantie van niks hebt. Either way, it sucks. De belangrijkste veroorzaker van een kater (ja, behalve alcohol, wijsneus) is een vochttekort. Alcohol heeft een vochtafdrijvende werking en als er teveel vocht afgedreven wordt, doordat je dus teveel zuipt, krijg je enorme hoofdpijn. Een andere oorzaak is de vorming van de giftige stof aceetaldehyde, die vrijkomt als je lichaam de alcohol afbreekt. Dat zorgt niet alleen voor hoofdpijn maar ook voor dat trillerige, duizelige gevoel. Naast het aanmaken van aceetaldehyde, verbruikt je lichaam ook energie, vitamines en mineralen om de alcohol weer af te kunnen breken. Kortom: je voelt je enorm beroerd. Maar daar was je inmiddels achter, gok ik.

Hoe los je het op?

De kans bestaat dat je dit nu leest met je bonkende hoofd en je opstandige maag en dat je denkt: lekker belangrijk, geef me een oplossing! En dat is precies wat ik ga doen. Als je wakker wordt, neem je een groot glas water. Daarna neem je één of twee paracetamols met koffie of met cola, want dan wordt de paracetamol het snelste opgenomen. Ben je erg misselijk? Drink dan cola. Wanneer je het idee hebt dat de paracetamol werkt, neem je een glas bouillon. In bouillon zitten veel zouten en mineralen die er voor zorgen dat je lichaam vocht vast gaat houden. Daarna is het tijd voor het aanvullen van vitamines. Neem fruit, het liefst fruit waar veel vitamine C in zit, en sluit af met een flink glas water. Als je dat hebt gedaan, verdwijnt de kater als het goed is na ongeveer een kwartier tot een halfuur. Waarom? Omdat je alles wat ontbreekt in je lichaam, weer hebt aangevuld.

Voorkomen is beter dan genezen

Het kan natuurlijk zo zijn dat dit helemaal niet helpt en in dat geval denk ik dat je gewoon veel te veel gedronken hebt en dat dit je eigen schuld is. Wil je voor een volgende keer de kans op een kater zoveel mogelijk verkleinen? Drink dan van tevoren veel water en neem groente en fruit, of een multivitaminetablet. Tijdens het alcohol drinken wissel je de alcohol af met glazen water, of gewoon een aantal slokken uit de kraan bij elk toiletbezoek. Voordat je naar huis gaat moet je wat eten, het liefst met flink wat koolhydraten. Daarna ga je slapen zo lang als je kunt en zet je geen wekker. Je lichaam heeft die rust nodig. Wordt wakker met een voedzaam ontbijt en je zult zien; de schade zal beperkt blijven.