Solar Team Twente - foto Jerome Wassenaar
Studentenleven

‘We hebben een zware race gehad’

Leestijd Minuten

Menno van de Straat, student Technische Bedrijfskunde bij Saxion en lid van het Solar Team Twente, is blij dat de race met de zonneauto erop zit. “We zijn als team blij met het resultaat, maar jammer van de tegenslagen... Toch heeft het deelnemen mij heel veel opgeleverd.”

Aanvankelijk had Menno niet in de planning om na zijn derde jaar naar Australië te reizen en mee te doen aan de World Solar Challenge. Het was de bedoeling dat hij op zoek ging naar een stageplek, maar toch solliciteerde hij bij het Solar Team Twente en werd aangenomen.

Solar Team Twente - foto Patrick Ooms.jpg

Na vijf dagen racen over de Stuart Highway, van Darwin naar Adelaide, is het Solar Team Twente als vijfde over de finish gekomen. Het team is trots op de prestatie, maar ook teleurgesteld. “We zijn überhaupt blij dat we gefinisht zijn en gezien de omstandigheden zijn we ook wel blij met de vijfde plek. Het was best wel een zware race. Maar we hebben doorgezet tot het laatste moment. We gingen natuurlijk altijd voor die eerste plek maar al bij de kwalificatie bleek dus dat dit wel erg moeilijk ging worden.”

Menno was een van de coureurs van de RED Shift, de zonneauto waarmee het Twentse team deelnam aan de race. Menno: “Heel gaaf was het om in zo’n auto in een dergelijk landschap te rijden met een plexiglas koepel om je heen. Maar veel van de omgeving krijg je niet mee, want je bent toch echt wel bezig met de auto, het verkeer en je eigen fysieke gesteldheid.”

Dat zijn lichaam de hoge temperaturen niet goed kon handelen, maakte wel indruk op de Saxionstudent. “Ik mocht afgelopen dinsdag racen. Het was toen wel 50 graden Celsius in de auto. Ik schrok er echt van hoe slecht je zoiets trekt. Ondanks alle extra fysieke training die je vooraf doet. Zelfs met truien aan omdat je moet leren dat je de warmte niet kwijt kan. Toch is dat in het echt wel anders. En helaas ben ik er na de rit ook wel slecht uitgekomen, maar gelukkig voelde ik me ’s avonds beter. Een hele ervaring.”

Ondanks de fysieke effecten, was het de inspanning toch waard. “Waarschijnlijk zit je nooit weer in een dergelijke auto, onder deze omstandigheden.”

Na de race

De World Solar Challenge is voorbij. Het houdt na het finishen nog niet meteen op voor het team. Menno: “Het convooi moet uitgeruimd worden, daarnaast zijn er nog een paar events die bij de race horen. Ook ga je nog wel het andere Nederlandse team toejuichen als zij over de finish komen.”

Solar Team Twente finish - foto Patrick Ooms

En daarna?

“We zijn aan de andere kant van de wereld. Na de race gaat ieder uit het team zijn eigen weg. Ik ga samen met drie andere teamleden vijf weken rondreizen in Nieuw Zeeland. Maar ook daarna is het avontuur nog niet voorbij. Naast coureur heb ik ook gezorgd voor de communicatie met partners voorafgaand aan de challenge. Ik heb nog meer praktische zaken geleerd dan tijdens mijn opleiding. Daarnaast heb ik contacten opgedaan. Ik heb zelfs al een paar aanbiedingen gehad voor een afstudeerplek en zelfs een werkplek. En daar hoopte ik stiekem natuurlijk ook op voordat ik aan het Solar Team Twente avontuur begon.”