Studentenleven

Hjalmar was accountmanager bij Solar Team Twente: ‘Ik weet nu dat ik definitief deze richting op wil’

Max Nab Leestijd Minuten

Solar Team Twente leverde onlangs een prestatie van formaat door na een zenuwslopende race over 3000 kilometer als tweede te eindigen bij de World Solar Challenge 2023. Saxion-studenten Danique Kottier (Werktuigbouwkunde), Hjalmar Lemmers (Technische Bedrijfskunde), Bart Mol (Technische Natuurkunde) en Sven Termaat (Werktuigbouwkunde) waren onderdeel van het team dat Twente vertegenwoordigde op het wereldkampioenschap zonneracen in Australië. Vandaag in het zonnetje: Hjalmar Lemmers.

Hoi Hjalmar, gefeliciteerd met het behalen van de tweede plek bij de World Solar Challenge onlangs. Vertel eens: waar ben je op het moment van schrijven, en wat brengt jou daar?

Op dit moment ben ik in Taupo, Nieuw-Zeeland. Ik maak een reis met mijn vriendin en een paar vrienden. Eerst hebben we vier weken door Australië gereisd: Melbourne, Canberra, Sydney en Port Douglas. En daarna nog twee weken door Nieuw-Zeeland.

Vanuit hier hebben we het Solar Team Twente-avontuur op de voet gevolgd. De sportvraag der sportvragen: wat ging er door je heen toen de Red X als tweede de finish bereikte?

Twee gevoelens door elkaar: trots dat we samen de tocht getrotseerd hebben zonder problemen, maar tegelijk ook wel een beetje teleurstelling dat we geen wereldkampioen zijn geworden.

Hoe kijk je nu, enkele weken later, naar de prestatie van jullie team?

Eigenlijk op dezelfde manier. We hebben een geweldige auto gebouwd, waarmee we tweede van de wereld zijn geworden, maar helaas geen eerste.

Samen met iemand die Werktuigbouwkunde studeert hebben we een bedrijf overtuigd om sponsor te worden. Hij wist alles van het technische vlak, en ik van het zakelijke. Geweldig om te kunnen doen!

Hjalmar Lemmers, student Technische Bedrijfskunde, over de interdisciplinaire samenwerking in het team

Wil je ons meenemen naar waar het voor jou allemaal begon: waarom besloot je te solliciteren bij Solar Team Twente?

Het was nog voor de zomer van 2022: ik was eigenlijk toe aan mijn stage voor Technische Bedrijfskunde, maar ik wilde even iets anders. Even niet in de boeken. Dat werd uiteindelijk Solar Team Twente.

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt tijdens jouw Solar Team Twente-avontuur?

Het heeft mij heel veel geleerd over mezelf en hoe ik werk. Ik weet nu dat ik definitief richting het accountmanagement wil. Daarnaast heb ik veel nieuwe skills ontwikkeld; nog beter geleerd hoe je met mensen moet omgaan. Je zou kunnen zeggen dat ik door dit avontuur professioneler ben geworden. En, ik heb ervaren hoe het is om in een supergedreven organisatie te werken.

Het team bestaat uit 21 studenten van meer dan vijf verschillende opleidingsrichtingen. Hoe heb je die multidisciplinaire samenwerkingen ervaren?

Uitdagend, aangezien iedereen zijn eigen werkwijze heeft. Dat is soms wel wennen in een grotere groep. Maar uiteindelijk was het een geweldige ervaring om met zoveel extreem gedreven mensen zo’n project te doen.

Kan je een voorbeeld geven van iets wat je in samenwerking met studenten met een andere opleidingsachtergrond hebt bereikt?

Wat ik een heel mooi voorbeeld vind: samen met iemand die Werktuigbouwkunde studeert hebben we een bedrijf overtuigd om sponsor te worden. Hij wist alles van de het technische vlak, en ik van het zakelijke. Geweldig om te kunnen doen!

Hjalmar Lemmers over hoe hij in het team bekendstaat: "Ik denk dat mensen mij zorgzaam zouden noemen. Ik houd me altijd bezig met het welzijn van anderen. Hoe het met ze gaat en of ik kan helpen."

Jij had de functie van Accountmanager/PR. In hoeverre heb je de kennis en vaardigheden uit je opleiding Technische Bedrijfskunde kunnen toepassen?

Vooral op financieel vlak en als het gaat om communicatie heb ik veel gehad aan de vakken die ik heb gevolgd.

Je hebt voor meer dan een jaar intensief samengewerkt met het team. Dan leer je elkaar natuurlijk goed kennen. Stel dat we jouw teamgenoten vragen om jou in één woord te omschrijven; welk woord komt dan het vaakst voorbij, denk je, en waarom?

Als je één tip mag geven aan Saxion-studenten die overwegen om in jouw voetsporen te treden en te solliciteren bij Solar Team Twente, welke zou dat dan zijn?

Niet twijfelen, gewoon doen. Het zal een van de gaafste ervaringen van je leven worden.

Tot slot. Het is 2025, de volgende editie van de World Solar Challenge vindt plaats. Waar zien we jou dan? Met andere woorden: waar verwacht je in 2025 te zijn in je carrière?

Tegen die tijd ben ik hopelijk afgestudeerd en aan het werk als accountmanager.

Fotografie: Cas van Laar

Ook in het zonnetje

Ook Saxion-studenten Danique Kottier, Bart Mol en Sven Termaat waren onderdeel van het team dat Twente in 2023 vertegenwoordigde op het wereldkampioenschap zonneracen in Australië. Lees ook hoe Danique (Werktuigbouwkunde), Bart (Technische Natuurkunde) en Sven (Werktuigbouwkunde) terugkijken op hun avontuur.

Max Nab

Als redacteur vertelt Max graag sterke verhalen. Niet door te overdrijven, maar door te schrijven over mensen, gebeurtenissen of ideeën waar een zekere kracht van uitgaat. Vanuit het idee dat sterke verhalen ons compas vormen in een wereld die steeds complexer wordt.