Route Suc6 met _Philip Hess 2017 (Toma Tudor).jpg
Studentenleven

'Zoek je compagnons in je allergie-zone'

Leestijd Minuten

Philip Hess, mede-bedenker van de eerste echte stormparaplu, was gisteravond te gast bij Route Suc6. In het sfeervolle café The Gallery op de Universiteit Twente geeft de oprichter van Senz ondernemende studenten tips over de lange en soms moeizame route naar succes.

Allereerst zijn de aanwezigen natuurlijk benieuwd hoe het idee voor de stormparaplu is ontstaan. Philip en zijn vrienden Gerwin en Gerard waren op dat moment nog studenten. “Het begon tijdens het afstuderen,” vertelt Philip. “Gerwin zat met het probleem dat paraplu’s zo vaak stuk gingen door harde wind en daarom besloot hij zijn afstudeerproject te wijden aan het ontwerpen van een paraplu die de storm kon weerstaan. Gerard en ik snapten niet dat hij zijn afstudeerproject wou besteden aan paraplu’s, maar achteraf ben ik blij dat hij heeft volgehouden!”

Toen Gerwin zijn vrienden eenmaal had overtuigd van het succes van de stormparaplu, ging het heel snel. “Eigenlijk hadden we helemaal geen strategie, het was een soort trial and error,” bekent hij. “We hadden natuurlijk een businessplan geschreven, maar daarvan zijn we erg afgeweken. Toch is het ons gelukt. We zijn naar China gegaan en hebben om de tafel gezeten met ondernemers daar, omdat paraplu’s al jarenlang gemaakt worden in China. Toen kregen we al vrij snel klanten. We hebben de klanten gevraagd om vooruit te betalen, omdat we nog studenten waren. Zo hadden we alvast een startkapitaal.”

Toch niet stormproof...

De weg naar succes verloopt natuurlijk niet altijd even makkelijk. Hebben de ondernemers ook fouten gemaakt? “Zeker. Toen we ons eerste model op de markt brachten, bleek deze vol te zitten met kinderziektes. De constructie van de paraplu was niet stormproof. Dat deed wel even pijn. Je moet je model eerst laten testen, dat hadden wij niet voldoende gedaan.”

Route Suc6 met _Philip Hess 2017 (Toma Tudor) 1.jpg

Philip was zelf student toen Senz ontstond en ook nu werkt hij graag met jonge mensen. “Ik vind het mooi hoe zelflerend ze zijn,” legt hij uit. “Bij mensen boven de 40 merk ik toch vaak dat ze sneller iemand inhuren voor taken waar ze zelf geen ervaring mee hebben. Terwijl jonge ondernemers er juist voor kiezen om zich nieuwe dingen eigen te maken, door middel van een instructiefilmpje op YouTube of door met experts te praten. Ontzettend inspirerend.”

Tips

Maar de grote vraag is natuurlijk: hoe zorg je dat je succesvol wordt? “De keuze voor je compagnons is erg belangrijk,” vertelt Philip. “Je moet mensen zoeken die aanvullend zijn, qua skills en qua menstype. Vaak zijn dit degenen die in je allergie-zone zitten. Zelf ben ik bijvoorbeeld van de grote lijnen, terwijl Gerwin zich bezighoudt met de details. Dat kan soms botsen, maar juist in die verschillen moet je de meerwaarde zien.”

“Daarnaast is het belangrijk om leergierig te blijven,” zegt hij. “Ondernemen is constant nieuwe dingen bedenken, je productielijn uitbreiden. Maar daarnaast moet je niet vergeten af en toe stil te staan bij nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf. Zeker als je je groeit als bedrijf, is dat echt iets dat met elkaar gevierd mag worden!”