beptab1.jpg

‘Er zijn zoveel eenzame ouderen in Nederland, daar schrokken we van’

Leestijd Minuten

Iedere dag met iemand praten, dat is toch heel normaal? Met deze gedachte doken de Saxion-studenten Mats Kwakernaak en Janben Welleweerd vol overtuiging het project voor hun studie Small Business & Retail Management in. Samen bedachten zij Beptab: een applicatie om het leven van eenzame ouderen een stuk minder eenzaam te maken.

Hoi Mats, wat een goed initiatief! Hoe zijn jullie op het idee van de Beptab gekomen?

“Voor onze studie Small Business & Retail Management kregen we de opdracht om een oplossing te bedenken voor een actueel maatschappelijk probleem. Op dat moment was het televisieprogramma van Gerard Joling en Gordon erg populair. Op deze manier kwamen we al vrij snel bij ons onderwerp: eenzaamheid onder ouderen.”

De twee studenten deden onderzoek naar het onderwerp en kwamen er al snel achter hoe groot het probleem daadwerkelijk is. “Er zijn zoveel eenzame ouderen in Nederland, daar schrokken we van. We hebben het idee dat Beptab daadwerkelijk iets voor ouderen kan betekenen en besloten om de applicatie verder te ontwikkelen buiten onze studie om.” Inmiddels is de voorverkoop van Beptab uitverkocht en zijn de mannen bezig met de volgende stap. “We zijn nu bezig met een tweede app speciaal voor vrijwilligers. Hier kunnen mensen zich aanmelden die het leuk vinden om af en toe eens te kletsen met een eenzame oudere.”

Wat leuk! En hoe werkt Beptab precies?

“Beptab is eigenlijk heel eenvoudig. Beptab bestaat uit drie knoppen, waarvan de eerste knop, willekeurig beppen, het meest wordt gebruikt. Druk je op de eerste knop? Dan wordt er direct een videogesprek gestart met een willekeurige andere gebruiker. Mocht het gesprek van beide kanten goed bevallen, dan kunnen de ouderen ervoor kiezen om elkaar toe te voegen en vaker met elkaar te beppen.”

Hebben jullie al veel succesverhalen van ouderen gehoord?

“We zijn nog niet officieel op de markt, maar we hebben Beptab al wel getest onder veel ouderen. In het begin waren zij allemaal een beetje onwennig. Sommige van hen hadden bijvoorbeeld nog nooit een tablet in handen gehad. Na de eerste gesprekken waren alle ouderen direct om. Iedereen was eigenlijk razend enthousiast over Beptab.”

Wat is het hoofddoel van Beptab?

“Het liefst willen wij alle eenzaamheid onder ouderen oplossen, maar we zijn ook realistisch. Dat gaat natuurlijk nooit lukken, hoe graag we dat ook zouden willen. Wij hopen dat eenzame ouderen dankzij Beptab weer controle krijgen over hun eigen sociale netwerk en dagelijks even met iemand kunnen kletsen.”

Hoe ziet de toekomst er voor jullie uit?

“Hopelijk heel rooskleurig! We focussen ons op dit moment op de applicatie met vrijwilligers. Daarna willen we Beptab gaan ontwikkelen voor Apple, de applicatie is nu namelijk alleen nog maar beschikbaar voor Android. Dankzij financiering van onder andere Fonds NutsOhra en samenwerkingen met partijen als T-Mobile is het gelukt om het idee van Beptab te ontwikkelen tot een echt product. Het zal heel gaaf zijn als wij in de toekomst Beptab kunnen uitbreiden binnen Europa, dat is wel echt een ambitie van ons. Het is namelijk niet een probleem dat alleen in Nederland speelt. Eenzame ouderen vind je overal.”