Top Talent Team: Inge van der Kolk, Nitie Mardjan, Guus Vrauwdeunt, Marike Lammers, Johannes de Boer, Annedien Pullen
Corporate

Saxion wint Comeniusbeurs van 250.000 euro

Leestijd Minuten

Voor de eerste keer zijn de Comenius Leadership Fellow beurzen van 250.000 euro toegekend. Saxion is één van de drie hbo’s in Nederland die uit 23 voorstellen gekozen is. Op 16 mei worden de beurzen uitgereikt door de Minister van OC&W.

Saxion bestuursvoorzitter Anka Mulder: “Ik ben geweldig blij met deze beurs. Ons voorstel, waaraan keihard is gewerkt, heeft het predikaat zeer goed gekregen. Voor de helderheid: maar zes mensen in Nederland hebben deze beurs gekregen. Dat Marike Lammers en haar team er daar één van zijn, is echt een topprestatie. Vorig jaar ontving een Saxion-collega ook al een beurs. Dat betekent dat we behoren tot de topinstituten van Nederland.”

Met het project, dat dankzij de beurs uitgevoerd kan worden, wil Saxion zich richten op de groep studenten met risico op uitval. Saxion wil de succesvolle methodiek die ze ontwikkeld heeft voor Top Talent-studenten uit het ‘honoursprogramma’, ook toepassen bij deze risicogroep. De kern is dat studenten worden aangesproken op de eigen talenten en betrokkenheid bij thema’s.

Programmadirecteur Marike Lammers: “Doel is motivatie en self-efficay (vertrouwen in eigen kunnen) bij studenten te vergroten en zo de uitval te verminderen. Studenten werken in een kleine en diverse groep aan hun persoonlijke ontwikkeling, waarbij gebruik gemaakt wordt van een ervaringsgerichte manier van werken en leren, waarmee we al veel succes hebben bij ons Top Talent studenten.”

Comeniusprogramma

Het Comeniusprogramma stelt gedreven onderwijsvernieuwers in staat om, in geest van de naamgever van het programma, hun visie op onderwijs in de praktijk te brengen. De komende jaren zal het Comeniusprogramma uitgroeien tot een programma dat jaarlijks een breed scala aan onderwijsinnovaties mogelijk maakt. Door excellent en bevlogen docentschap zichtbaar te waarderen, wil de overheid nadrukkelijk ook een bijdrage leveren aan meer gevarieerde carrières van docenten en onderzoekers op hogescholen en universiteiten.

Binnen het Comeniusprogramma zijn er drie soorten beurzen:

Teaching Fellows, voor een innovatie binnen éen cursus of onderwijsonderdeel (50.000 euro).
Senior Fellows, voor innovatie binnen een gehele opleiding (100.000 euro)..
Leadership Fellows, voor een innovatie gericht op éen of meerdere faculteiten, of een hele instelling (250.000 euro).

Foto: Inge van der Kolk, Nitie Mardjan, Guus Vrauwdeunt, Marike Lammers, Johannes de Boer, Annedien Pullen