‘Dit had ik voor geen goud willen missen!’
Studentenleven

Stage in India: ‘Dit had ik voor geen goud willen missen!’

Portret van Leontien
Leontien Biemold Leestijd Minuten

Als het tijd is voor je stage moet je niet alleen nadenken over wat je zou willen leren, nee, ook over wáár je dit zou willen leren. De een blijft het liefst dicht bij huis en de ander gaat een buitenlands avontuur aan… Zoals Bedrijfskunde MER-student Aswin Ankersmid, die stage liep in Kozhikode (India).

Aswin (23) trok de stoute schoenen aan en vertrok naar Kozhikode, een kustplaats in het zuiden van India. Hij liep daar stage bij JDT Islam Orphanage and Educational Institutions. In eerste instantie zou hij samen met een andere student gaan, maar uiteindelijk vloog hij helemaal in z’n uppie naar het verre India.

Hoogtepunt: plan volledig geïmplementeerd!

Aswin: “Tijdens mijn stage heb ik gewerkt aan een watermanagementproject. In dit project heb ik samen met de studenten van JDT naar mogelijkheden gezocht om water te hergebruiken. Een van de ideeën waarmee een student van JDT kwam was het hergebruiken van abulition water, dit water wordt bij moslims gebruikt om jezelf ceremonieel te reinigen voordat je gaat bidden. Samen met een aantal studenten hebben wij dit uitgewerkt tot een plan waarin dit water dus hergebruikt werd. Het plan is volledig geïmplementeerd, dat was voor mij echt een hoogtepunt!”

Toevalstreffer

Eigenlijk was het in eerste instantie helemaal niet de bedoeling dat Aswin naar India zou vertrekken: “Ik ben heel toevallig aan deze stageplaats gekomen. Tijdens een voorlichting over studeren in het buitenland werd verteld over allerlei mogelijkheden en India kwam daar ook voorbij. Toen ik meer informatie kreeg over dit specifieke project werd ik steeds enthousiaster. Hierna was alles vrij vlot geregeld en kon ik met de voorbereidingen beginnen.”

Aswin2.jpg

Opening van een voetbalwedstrijd

Wanderlust

Dit buitenlandse avontuur past wel in het plaatje van het reisgedrag van Aswin. Hij had voordat hij naar India vertrok al meerdere verre reizen gemaakt. “Ik zag de mogelijkheid om stage te lopen in het buitenland dan ook echt als een kans. Een kans om een nieuwe cultuur te leren kennen, en ik ben gek op uitdagingen.”

Even wennen

Een uitdaging bleek het ook echt te zijn, want vooral in het begin was het wennen. De gemiddelde temperatuur in Kerala is ongeveer 26 graden en dus het was flink zweten in het begin. “Maar als je eenmaal gewend bent is het heerlijk!”

Ook het eten was even wennen: in India eten ze namelijk vooral met hun handen. “Dit was totaal nieuw voor mij, maar wel een grappige ervaring.” De Indiase keuken is zeer gevarieerd. Aswin heeft veel verschillende gerechten geproefd. Zijn favoriete gerecht was de chicken biryani, dit is een soort van nasi.

“Ik had van tevoren verwacht dat het niet zo goed gesteld zou zijn met de hygiëne maar dit is mij heel erg meegevallen. En de taal, natuurlijk. Ik dacht dat iedereen in India Hindi sprak, dit is dus niet zo. Er worden in India tweeëntwintig verschillende talen gesproken. In Kozhikode wordt er Malayalam gesproken. Dit is een erg lastige taal.”

Belangrijke les: flexibel zijn

Gelukkig heeft Aswin zich goed staande weten te houden. Buiten een paar kleine problemen door culturele verschillen, ging alles eigenlijk gewoon heel goed. “Wij Nederlanders gaan vrij planmatig te werk. In India wijken ze nog wel eens af van de planning, dus soms was het best lastig om de gestelde deadlines te halen. Ik heb dit opgelost door een ruime planning aan te houden en mijzelf flexibel op te stellen.”

Aswin3.jpg

Huisvesting

Na het werk

De huisvesting was tijdens deze stage perfect geregeld. Aswin verbleef in een soort van appartement met airco, een slaapkamer, zit/werk gedeelte en een badkamer. Dit werd geregeld door het stagebedrijf.

Een buitenlands avontuur bestaat natuurlijk niet alléén maar uit werken. “Ik was voornamelijk gefocust op mijn project, maar naast het project was er zeker ruimte om andere dingen te doen. Ik ben in mijn vrije tijd veel naar culturele bijeenkomsten geweest, heb verschillende restaurants bezocht en heb veel gezien van de prachtige natuur in Kozhikode. Daarnaast mocht ik veel activiteiten openen als chief guest, waaronder bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd.”

Onmisbaar avontuur

“Ik kan dit avontuur iedereen aanraden. Je leert veel op persoonlijk vlak en je komt met nieuwe mensen in aanraking die je nieuwe inzichten geven. Daarnaast is het heel erg goed voor de ontwikkeling van je Engels. Na mijn avontuur praat en schrijf ik veel beter Engels. Verder heb je de unieke mogelijkheid om een internationaal netwerk op te bouwen. Naast deze inzichten en vaardigheden is er natuurlijk ook nog de prachtige Indiase cultuur met haar rijke natuur en haar heerlijke cuisine. Ik zou dit voor geen goud gemist willen hebben.“

Tips van Aswin:

Wil jij ook naar het buitenland? Dat kan! Saxion biedt hier talloze mogelijkheden voor. En met deze tips van Aswin begin je goed voorbereid aan jouw avontuur:

Tip 1: begin op tijd
Misschien een beetje cliché, maar begin op tijd met de voorbereiding voor je reis. Hier gaat veel tijd in zitten, maar tegelijkertijd begint hier de voorpret ook al. Nuttig en leuk dus!

Tip 2: initiatief nemen
Dingen lopen altijd anders dan gepland. Zorg daarom dat je zelf initiatief blijft nemen.

Tip 3: connect met de locals
Als je in het buitenland op avontuur wil gaan, dan kun je het beste informeren bij locals.  Zij kennen vaak de mooiste plekken, dus maak gebruik van die kennis!

Portret van Leontien

Leontien Biemold

Leontien Biemold is redacteur bij Dienst Marketing en Communicatie en allround creative bij De Contentmaker. Haar motto: neem jezelf en het leven niet té serieus. Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Naast haar communicatiewerk vertrekt ze een paar keer per jaar naar Oostenrijk om skiles te geven. Verdere interesses: goede teksten, sterke koffie & flauwe grappen!