Documentaire

Media, Informatie en Communicatie-studente raakt met documentaire over broer

Vanavond herdenken we weer massaal dat 4 mei de dag was waarop 73 jaar geleden de Duitsers capituleerden en Nederland weer een vrij land werd. Dat we stilstaan bij deze gebeurtenis en dat dit goed is om te doen; daar twijfelen de meeste Nederlanders vandaag de dag nog steeds niet over. Voor Robbert Morsink, de broer van Media, Informatie en Communicatie-studente Nadia Morsink, is de Tweede Wereldoorlog wel héél belangrijk.

De documentaire, die Robberts Helden heet, heeft vooral als doel te laten zien hoe belangrijk het is dat we het herdenken op 4 mei springlevend houden. Bij huidige generaties wil de boodschap van 4 mei nog wel eens verloren gaan maar juist iemand als Robbert Morsink, die met hart en ziel het belang van de herdenking verkondigt, kan helpen dit te voorkomen.

Robbert wilde vooral begrijpen wat er was gebeurd, hoe het heeft kunnen gebeuren en hoe het moet zijn geweest.

Nadia Morsink

“Robberts interesse in de Tweede Wereldoorlog ontstond al heel jong”, vertelt Nadia. “In groep 8 van de basisschool kreeg hij geschiedenislessen en vervolgens themaweken over de Tweede Wereldoorlog. Robbert had hier onmiddellijk interesse in en ging zijn vrije tijd besteden aan het afstruinen van online verzamelfora. Hij kocht zijn allereerste item toen hij net 14 jaar oud was. Hij wilde vooral begrijpen wat er gebeurd was, hoe het heeft kunnen gebeuren en hoe het moet zijn geweest. Het verzamelen van objecten die hiermee te maken hebben, maken het voor hem tastbaar. De items die hij koopt, zorgen ervoor dat hij zich in kan leven in hoe hard mensen letterlijk én figuurlijk hebben moeten vechten om te overleven tijdens de Tweede Wereldoorlog.”

Het filmen van de documentaire was voor Nadia geen eenvoudige opgave en ook geen opdracht die ze gemakkelijk tussendoor kon doen. “Vorig jaar op 4 mei filmde ik Robbert terwijl hij een gastles gaf aan een basisschool in De Wijk. Daarna filmden we de kinderen die een krans legden bij het graf van de Australische sergeant Graham Latham, en aansluitend hebben we de dodenherdenking in het voormalige werkkamp Westerbork gefilmd.”

En nu is het eindresultaat eindelijk daar. “Ik geloof er in dat een jong en gepassioneerd persoon als Robbert veel kan betekenen als het gaat om het niet vergeten van de Tweede Wereldoorlog bij de huidige jongere generatie en dat is de boodschap die naar voren komt in mijn documentaire. We mogen het nooit vergeten.”

Media, Informatie en Communicatie-studente raakt met documentaire over broer

Wil je de documentaire Robberts Helden van Nadia Morsink zien? Vanavond zal deze vertoond worden op RTV Drenthe (19.00 uur) en NPO 2 Extra 20.00 uur). Tevens wordt de documentaire gepubliceerd op 2Doc.nl onder de Makers van Morgen en is de documentaire van 4 t/m 6 mei te zien in het voormalige kamp Westerbork. Robbert en Nadia Morsink zullen beide aanwezig zijn voor toelichting en het beantwoorden van vragen.